Open today 12 — 17
Free entry

Mai Hofstad Gunnes

A shape of love you can never imagine

26.09.09 — 18.10.09
Mai Hofstad Gunnes, A shape of love you can never imagine, 2009

Utstillingen A shape of love you can never imagine tar utgangspunkt i en ballongekspedisjon til planeten Mars planlagt for 2017 av The Mars Society Germany. I forkant av ekspedisjonen er det gjennomført oppskytninger av to testfartøyer: Regina, a.k.a. REsidual Gas INflation test for Archimedes og Miriam, a.k.a. Main Inflated Reentry Into the Atmosphere Mission test.

I 1958, rett etter oppskytningen av Sputnik, beskriver Hannah Arendt i introduksjonen til Det virksomme liv hvordan menneskenes “tenkning ” alltid har ligget tiår foran vitenskapelige oppdagelser fordi vitenskapen bare har virkeliggjort det menneskene har drømt om. Vitenskapen bekrefter da at drømmer ikke behøver å forbli fantasi. Den mest radikale forandring i menneskets tilstand vi kunne forestille oss var å flytte til en annen planet. I dag er ikke dette lenger en tom fantasi. Arendt viser til science fiction litteraturen som et bevis på hvor sterkt den moderne utviklingen kommer nettopp massenes ønsker og hemmelige lengsler i møte (Arendt, Hannah, Vita Activa oder Vom tätigen Leben, 1948). Med fragmenter fra begynnelsen av romalderen, krysset med referanser fra den radikale estetikken fra Bauhaus epoken, forteller A Shape of love you can never imagine en historie om fortiden i framtiden.

Mai Hofstad Gunnes, A shape of love you can never imagine, 2009

Mai Hofstad Gunnes sine arbeider viser en interesse for hvordan menneskeskapte systemer har en innflytelse på hvordan vi erfarer og sanser våre omgivelser. Arbeidene dreier seg ofte rundt spørsmål knyttet til språk, semiotikk og betydningsprosesser, og i tidligere arbeider problematiseres dannelsen av betydning innenfor feltene arkitektur, vitenskap og kulturell identitet. Ved å reorganisere vitenskapelige systemer på måter som kan minne om hvordan hukommelsen og underbevisstheten prosesserer informasjon, uforskes ulike modeller for fremstilling av virkelighet.

Mai Hofstad Gunnes viser nye arbeider bestående av en videoinstallasjon, collager, fotografier og objekt. Utstillingen A shape of love you can never imagine er Mai Hofstad Gunnes første separatutstilling i Oslo.

Utstillingen er produsert med støtte fra Norsk kulturråd og Norske kunstforeninger.
Takk til The Mars Society, Germany

Omvisning i utstillingen
Lørdag 3. oktober kl. 14

Mai Hofstad Gunnes, A shape of love you can never imagine, 2009

Mai Hofstad Gunnes (f. 1977) er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim, Kunsthochschule Berlin-Weissensee og Center for Contemporary Art, CCA Kitakyushu, Japan. Hun bor og arbeider i Berlin. Tidligere utstillinger inkluderer Take me out to the wonder forest, Mercian Museum of Art, Karuizawa, Japan, 2009, The Intimate and Extraordinary Life of Rocks, Program, Berlin, 2008, Magiske Systemer, Tromsø Kunstforening, 2008, Ghost in the Machine, Kunstnernes Hus, Oslo, 2008, Inter-Faces, Soros Center for Contemporary Art, Almaty, Kazakhstan, 2007, Temporary Art Museum Soi Sabai, Bangkok, Thailand, 2006, Domestic Affairs, Momentum, Moss, 2006, When Pigs Fly, Taka Ishii Gallery, Tokyo, 2005.