Kulturnatt i Oslo Kunstforening

13.09.24
Kulturnatt i Oslo Kunstforening

Velkommen til kulturnatt i Oslo Kunstforening fredag 13. september! Vi holder kveldsåpent fra kl. 17–20, med gratis omvisninger kl. 17, 18 og 19.

Omvisningene knytter sammen historien om kunstforeningens lokaler i ærverdige Rådmannsgården, Christianias eldste bygg fra 1626, med utstillingen der andre hadde tråkket var det avtrykk i oss som vises samtidig med 400-årsjubileet for Oslo by. Vi ser både utstillingen og den unike gipsstukkaturen fra 1640-tallet i første etasje.

Utstillingen presenterer nye arbeider av kunstnerne Melanie Kitti (f. 1986, SE) og Elina Waage Mikalsen (f. 1992, NO/SÁ). Begge er tverrfaglige kunstnere som arbeider med forskjellige medier; Waage Mikalsen er både musiker og billedkunstner, mens Kitti jobber med tekst, maleri og skulptur. Kunstnerne har etablert seg som to markante stemmer i samtidskunsten, med hvert sitt sterke uttrykk. På hver sin måte undersøker og bearbeider kunstnerne forskjellige bruddstykker av personlige og kollektive minner, kulturarv og tilhørighet – en direkte konsekvens av inntrykkene, sporene og arrene som ble påført de som kom før oss.

Oslo Kulturnatt2