Workshop: Solveig Ane Øksendal

16.03.24
Aase Gulbrandsen, Til minnet, 2024. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Workshop i kulltegning for voksne, med billedkunstner Solveig Ane Øksendal

Øksendal er billedkunstner og jobber hovedsakelig med figurativ tegning og akvarell. Hun har bachelor- og mastergrad fra Kunstakademiet i Trondheim, NTNU 2012/2014 og praktisk-pedagogisk utdanning i kunst, design og arkitektur fra OsloMet 2021. Øksendal har lang erfaring med formidling av kunst til ulike målgrupper, fra blant annet tidligere Museet for samtidskunst og Kulturskolen i Oslo. Siden mars 2023 har hun jobbet som verksmester på det nye Nasjonalmuseet der hun har ansvar for utformingen av verksteder med kunstpedagogisk innhold til alt fra barnehagebarn til voksenpublikum.

Arrangementet er gratis, men krever påmelding. Begrensede plasser, medlemmer prioriteres.

Send navn og telefonnummer til post(at)oslokunstforening.no

Solveig Ane Øksendal

Aase Gulbrandsen: Til minnet
7. mars – 21. april

I serien Tilbakeblikk ser vi på vår egen historikk gjennom tidligere utstillinger og kunstnere som har stilt ut hos oss. I fjor var det Elisabeth Haarr, som hadde sin debut på Oslo Kunstforening i 1973, og som vi inviterte tilbake, denne gangen sammen med Marianne Hurum. Resultatet ble kritiker- og publikumssuksessen Haarr & Hurum.

I år ser vi på arbeider av Aase Gulbrandsen (1927-2020), som hadde sitt kunstneriske gjennombrudd hos Oslo Kunstforening i 1974, hvor hun hovedsakelig viste arbeider i kull. Nå, femti år etter, løftes hun frem med en utstilling og et seminar hvor ulike sider av kunstnerskapet belyses. Til minnet er kuratert av Marit Paasche, Kristine Jærn Pilgaard og Andrea Moen, i dialog med Oslo Kunstforening.

Kuratorene har gjennomgått et enormt arkivmateriale som Gulbrandsen etterlot seg, og hvor hun utenpå enkelte innpakkede verk skrev «til minnet». Utstillingen kretser rundt Gulbrandsens store kullarbeider, og presenterer også pasteller og dokumentasjonsmateriale som aldri tidligere er blitt vist.