Bakketun & Norum

18.01.18 — 25.02.18
Anthropology Archaeology Apology

Vi gleder oss over å innlede vårsesongen med separatutstillingen Anthropology Archaeology Apology av kunstnerduoen Bakketun & Norum. Duoen ble tildelt Sparebankstiftelsen DNBs kunststipend hos Oslo Kunstforening i 2015 med verket Glemt der de hører hjemme.

I Bakketuns kunstnerskap blir fysiske endringer og spenningsfelt i våre omgivelser koblet opp mot den menneskelige psyke. Ved å utforske objekters kinetiske og metafysiske potensial, ofte refererende til vitenskap, okkultisme og det hverdagslige, danner hun krysningspunkt og nye forbindelser mellom ulike virkeligheter. Hennes praksis involverer installasjoner, skulpturer og videobasert arbeid.

Norum alternerer også mellom ulike format; som maleri, tegning, grafikk og installasjon. Han formulerer en dyptgripende hommage til kunsten og kunstneren – en hommage som rommer en omsorg for atelieret der kunsten blir til og institusjonene som viser den og samler den for evigheten. Her speiles tidens kompleksitet, mangfoldet av tilnærmingsmåter og perspektiver.

Bakketun & Norum har arbeidet som en kunstnerduo ved siden av sine egne praksiser siden 2012. Deres samarbeid danner et tredje uttrykk, der to vidtfavnende kunstnerskap kommer sammen og kolliderer på simultant vis. Anthropology Archeology Apology viser en totalinstallasjon som beveger seg igjennom OKs tre rom. I installasjonen inngår blant annet skulptur, video, oljemaleri, akvareller og kjemikalier på papir.

Assosiasjoner og hint blir gitt den største oppmerksomhet idet kunstnernes virkeligheter og narrativer flettes sammen ved hjelp av et felles referansegrunnlag. Dette grunnlaget baserer seg på erfaringer, interesser og reiser – som observasjoner gjort under et felles residency-opphold.

Anthropology Archaeology Apology

I utstillingen presenteres vi for både anrettede og pågående prosesser i form av krystalliseringer satt i ramme og saltløsninger i stille transformasjon. Vi møter refleksjoner knyttet til de ensomme, utovervendte forløpene som foregår i et atelier.

I Bakketuns videoverk Hun som ruller (2018) fungerer det idylliske, og samtidig svært regulerte, landskapet i Rhonedalen som en nervetråd gjennom en fragmentert, visuell dagbok. I lydverket Turbulente år (2018) siterer en distansert voice over-stemme narrativer om historiske hendelser og forhold som gjengitt i bøkene 1913 og 1947, ispedd med personlige notater fra Bakketuns eget liv. Maleriets dramaturgi gjør seg tydelig hos Norum, som opererer fritt i forholdet mellom før og nå, det kjente og det ukjente. I Detective I-II (2017) kommenterer han en undersøkende natur, i dette tilfellet sprunget ut av et møte gjort på Orknøyene.

Ved å grave i fortiden og i jorden kan vi lære mer om oss selv og om våre konstruksjoner av minnet og av våre omgivelser. Arbeidene i utstillingen kan virke kaleidoskopiske, ettersom de opererer i ulike tidsskalaer og rom på samme tid – zoomende inn på de minste detaljer, med universelle perspektiver i bakhodet. Duoen undersøker intuitivt sine omgivelser, arkitektoniske og fysiske kvaliteter på et sted, så vel som reminisensen etter et objekt, et spor av en personlig historie eller historisk hendelse.

Bakketun & Norum har stilt ut og vist performancer på blant annet Kunstforeningen GL STRAND, København; UKS (Unge Kunstneres Samfund), Oslo; Papay Gyro Nights Art Festival, Orknøyene og Cattle Depot Artist Village, Hong Kong. Dette utgjør kunstnerduoens første separatutstilling i Norge.

Oslo Kunstforening er støttet av Oslo kommune og Kulturrådet.

En samtale i utstillingen vil finne sted onsdag 21. februar kl. 18 med kunstner Henrik Plenge Jakobsen.

Anthropology Archaeology Apology

Andrea Bakketun har en BA Fine Arts fra Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam (2008) og MA fra Kunstakademiet i Oslo (2013). Bakketun har hatt soloutstillinger på Kunstnerforbundet, Oslo; NoPlace, Oslo; Kunsthaus Essen, Essen; Munch´s atelier på Ekely, Oslo og II Stile, Berlin. Hennes arbeider har blitt vist i en rekke gruppeutstillinger i Norge og utland, inkludert «Pattern Drill», Hacienda/1857, Zürich; «Induction», Art from Barents, Murmansk; «Dating Service», Autocenter, Berlin; «Kopie - Documented Now», De Brakke Grond, Amsterdam; «Battle No.19», Pink Cube, Oslo; Kunstnernes Hus, Oslo, «Contstant.Decay», RAKE Visningsrom, Trondheim og «Wildlife Skulpturpark», Akershus. I 2012 initierte og produserte Bakketun (sammen med Silje L. Haaland) prosjektet «Five thousand generations of birds», en utstilling i Fitjarøyene utenfor Bergen, der 16 internasjonale kunstnere ble invitert til å jobbe og stille ut på sin egen holme.

Christian Tony Norum har en BA og MA Fine Arts fra Kunstakademiet i Oslo (2012). Norum har hatt en omfattende utstillingspraksis nasjonalt og internasjonalt. Han har stilt ut og gjort performance ved Manifesta 11, Zürich; Kunsthall Oslo, Kaleidoscope Art fair/Macro Museum, Roma; MoMA PS1, New York; Gavu Cheb Museum, Praha; QB Gallery, Oslo; Kunstnernes Hus, Oslo, Malmö Konsthall, Malmö; Nasjonalmuseet, Oslo; 18th street Art Center, Los Angeles; Munchmuseet, Oslo; Munchs Atelier på Ekely, Oslo; Kunstnerforbundet, Oslo og NoPlace, Oslo. Norum har også en kuratorisk praksis bak seg og har gjort flere omfattende utstillinger, blant annet «Chanting all clamoring, chirping (Chiroptera), blaring elevator stops. Dings» på Munchmuseet, som involverte 50 kunstnere. Norums arbeider er representert i Nasjonalmuseets samling, Storebrands Kunstsamling og flere private samlinger. Han er representert av Galleri K, Oslo.