Judy Chicago

Deflowered

25.05.13 — 30.06.13

Oslo Kunstforening presenterer den første utstillingen i Skandinavia
med den amerikanske kunstneren Judy Chicago.

Judy Chicago er mest kjent for sine store samarbeidsprosjekt og kunstinstallasjoner som undersøker kvinnens rolle historisk og kulturelt. Hun regnes som en pioner og deltok aktivt i endringen av det mannsdominerte kunstlandskapet ved å skape innovative arbeid fra et kvinnelig perspektiv. Hennes kunst og ideer fortsetter å påvirke generasjoner av kvinnelige kunstnere.

Bio

Judy Cohen fødtes i Chicago, Illinois i 1939. I 1970 forandret hun etternavnet sitt til Chicago, da hun bestemte seg for å ta avstand fra patriarkale navnekonvensjoner. Etter et tiår av profesjonell kunstpraksis, skapte Chicago det første feministiske utdanningsprogrammet ved California State University, Fresno. Hun tok med seg studiet videre til California Institute of the Arts (CalArts) hvor hun og kunstner Miriam Schapiro underviste sammen. Med studentene produserte de den første store feministiske kunstinstallasjonen Womanhouse i et forlatt hus i Hollywood, California.

Tidlig i sin karriere begynte Chicago å bruke utradisjonelle materialer som plastikk og fyrverkeri. Hun approprierte tradisjonelt håndarbeid som broderi og nålarbeid og brukte det på et atypisk vis eller kombinerte det med tradisjonelle mannsdominerte håndverk. For de fleste er Chicago mest kjent med den monumentale skulpturinstallasjon The Dinner Party (1974-1979). Den monumentale skulpturinstallasjon er en symbolsk fortelling av kvinnens historie i den vestlige sivilisasjon.

I utstillingen på Oslo Kunstforening inngår verk fra 60- og 70-talet, for eksempel hennes velkjente Car Hoods fra 1965 og flere versjoner av Large Dome Drawings fra 1969, men også senere arbeid som Fragments from the Delta Venus fra 2004, som er basert på de erotiske fortellingene til Anais Nin. Utstillingen inkluderer også en sjelden test-tallerken i uglasert porselen og tegningen til en løper til The Dinner Party. Installasjonen vises permanent ved Elizabeth A. Sackler Center for Feminist Art i Brooklyn Museum i New York siden 2007, og har vært sett av over en million mennesker.

Judy Chicago, Deflowered, 2013

En bok med tittelen Deflowered med artikler av Tim Nye, Lucy Lippard og Saul Ostrow vil være tilgjengelig på Oslo Kunstforening.

I sammenheng med utstillingen arrangeres et seminar, The First Supper Symposium, omkring genus og makt, med et særskilt fokus på kvinner i kunsten, der Judy Chicago er en av foredragsholderne.

Deler av utstillingen går videre til Stiftelsen 3,14 i Bergen i august 2013.

Utstillingen er støttet av Norsk kulturråd.