Dafna Shalom

Fearful Days

23.08.12 — 30.09.12
Dafna Shalom, Fearful Days, 2012

Dafna Shaloms videotrilogi Fearful Days (2006-2010) eksisterer i mellomrommet av religiøs og sekulær praksis, tradisjon og modernitet, spiritualitet og aggresjon. Gjennom minimalistiske visuelle gester, undersøker Shalom en fysisk skjørhet som er bundet til det rituelle, identitetspolitikk og lærte og arvete ideer. Trilogien er en del av en serie av videoarbeid som fokuserer på tid i relasjon til sted. Shalom fletter sammen det vokale og det visuelle, der bildene i hver video følges av en tradisjonell salme som markerer overgangen mellom det gamle og det nye året.

Scene en: en mann og en kvinne dekker ansiktet sitt med kamuflasjefarger, scene to: bier jobber nøyaktig på en bikake. Scene tre: to menn utfører en rituell krigsdans på en hveteåker med lave murer i stein spredt over feltet. Scenene er akkompagnert av tradisjonelle salmer som er sunget under de årlige seremoniene rundt forsoningsdagene. Sangene, her tatt ut av sin religiøse kontekst, tilbyr et alternativt narrativ. De er fra Midtøsten og går tilbake til den Jødiske tradisjon fra Levanten og Maghreb.

For utstillingen ved Oslo Kunstforening presenterer Dafna Shalom trilogien Fearful Days sammen med en fotoserie som viser detaljer av kroppsdeler dekket med maling. Fotografiene fremstår som abstrakte malerier, uniformene som brukes i krigsdansen minner om landskap mens menneskekroppene tar formen til dyr. Ingenting er hva det ser ut som.

Den første videoen er laget i 2006, i løpet av den andre Libanesiske krigen, kjent i Libanon som julikrigen. En bønn, strukturert som rop og svar, hvor kvinnene roper og mennene svarer, følger ansiktsmalingen og gir kamphandlingen en annen tone. Den andre videoen akkompagneres av en lignende bønn i hebraiskmarokkansk stil som følger bienes presise bevegelser i en geometrisk omgivelse. Feltet i den tredje videoen finnes i den sørlige delen av Israel nær grensen til Gaza. Britene bygget de 60 systematisk plasserte murene som en slagmark under andre verdenskrig.

Dafna Shalom, Fearful Days, 2012

Tittelen Fearful Days (Yamim Noraim i Hebraisk) referer til de ti første dagene etter Rosh Hashanah (jødisk nyttår) som ender med Yom Kippur (forsoningsdagene). Dagene, som også er kjent som Days of Awe (dagene av ærefrykt) eller Days of Repentance (dagene av omvendelse), er viet til seriøs introspeksjon. Dette er tiden hvor du skal tenke gjennom dine feilsteg i året som er gått og angre. I den Ashkenaziske (europeiske) tradisjon foregår forsoningsdagene i ti dager, mens i den Sefardiske (Spansk/Middelhavsområdet) tradisjon varer seremonien en måned.

Utstillingsperioden ved Oslo Kunstforening sammenfaller med måneden av nåde i den jødiske kalender, Elul. Under Elul blir sorg, smerte, tilgivelse og kjærlighet delt kollektivt. I overgangen fra et tradisjonelt til et sekulært samfunn ble samhørigheten som var forankret i de ”gamle” ritualene mistet, hvilket skapte et tomrom som tiltrakk ”nye” kollektive begreper som nasjonalisme, kommersialisme og fundamentalisme. Trilogien Fearful Days stiller spørsmål ved spirituelle og sekulære aspekter i moderne samfunn.

I triologien bruker Shalom kamuflasjefarger, uniformer og kampkoreografi. Militærkamuflasje ble utviklet under 1900-tallet på grunn av den økende rekkevidden og nøyaktigheten til skytevåpen. Kamuflasjeteknikker ble utviklet grundigere under første verdenskriget, ofte var det kunstnere som designet mønstret. I dag operer de militære med fire forskjellige mønster: ørken, jungel, snø og skog. Dafna Shalom bruker originale kamuflasjefargepaletter, ghillie militæruniformer og hodemasker designet av kunstneren.

Triologien ble først vist ved Petach Tikva Museum i Israel i 2011. En katalog med tekster av Drorit Gur-Arie og Simon Njami produsert av Petach Tikva Museum og Oslo Kunstforening vil bli tilgjengelig under utstillingen.

I 2010 deltok kunstneren Dafna Shalom i gruppeutstillingen Stop Making Sense. Ni kunstnere som alle bor og arbeider i Israel, men har forskjellige geografiske bakgrunner (Europeisk, Maghreb og Ottomanske Palestina) deltok i utstillingen. Oslo Kunstforening har invitert Dafna Shalom tilbake til Oslo for å vise hele trilogien Fearful Days. Nesten alle kunstnerne som deltok i Stop Making Sense viste arbeidene sine for første gang i Norge. Ved å invitere tilbake en av kunstnerne for en solopresentasjon fortsetter vi dialogen.

Fearful Days: A Trilogy er kuratert av Marianne Hultman, intendant, Oslo Kunstforening. Den har fått støtte fra Stiftelsen Fritt Ord, Stiftelsen Morgenstjernen og Norske Kunstforeninger.

Dafna Shalom, Fearful Days, 2012

Dafna Shalom studerte ved International Center for Photography i New York, og ble uteksaminert fra Hunter College med en fine arts degree. I 1997 assisterte hun på en rekke prosjekt for Public Art Fund og multimediekunstneren Oliver Herring. Hun har stilt ut ved The Minnesota Center for Photography, USA, Haifa Museum, Israel, Petach Tikva Museum, Israel, Hudson Valley Center for Contemporary Art, Peekskill, USA, Camera Obscura, Tel Aviv, The Jewish museum, New York, CCCB Barcelona, Tallinn Art Hall, Estonia, 50 Gallery, Düsseldorf, the Suzanne Dellal Performing Art Center, Tel Aviv og mer.