Hesselholdt & Mejlvang

Hunger for Aggression

29.03.14 — 18.05.14
Hesselholdt & Mejlvang, Hunger for Aggression, 2014

Oslo Kunstforening er glade for å presentere den første separatutstillingen i Oslo med den danske kunstnerduoen Hesselholdt & Mejlvang.

Hunger for Aggression løfter frem spørsmål om styrker og svakheter ved kulturarv, nasjonalisme og dens symboler, bilder og estetikk. Utstillingen tar utgangspunkt i den private sfære, i hjemmets lune hi. Tegninger, skulpturer og manipulerte readymades danner en installasjon rundt fryktens anatomi, som belyser forhold vi vanligvis bare møter gjennom media, og sjeldent i nærheten av «hjemme».

Håndmodellerte krukker, keramiske skulpturer, tegninger og broderier plasserer betrakteren i et forvrengt hjemmemiljø. Krukkene er ikke plassert i en vinduskarm som dekorasjon, istedenfor er de stilt opp på to lave hyller i en diagonal korsform – et Andreaskors. Duker og laken har forlatt lintøyskapet, de har blitt farget i rødt og svart, og sydd sammen til et draperi. Et teppe overstrødd med fascistiske symboler henger på en vegg. Små keramiske skulpturer, glasert i brunt og svart, avbilder hodeløse kropper kledd i Gestapo-, SS-, Hitlerjugend- og italienske fascistiske uniformer. En serie tegninger portretterer ansiktstatoveringer der ansiktstrekkene har blitt utelatt. Lignende tatoveringer er å finne på krukkene, hver og en får sin egen personifiserende signatur. Noen av de avbildede tatoveringene er oppløste, de har sitt opphav i fotografier e funnet på nettet, her opptrer de som gåter, med en allerede skjult symbolikk som blir enda vanskeligere å tyde.

Hesselholdt & Mejlvang, Hunger for Aggression, 2014

Sofie Hesselholdt (født 1974) og Vibeke Mejlvang (født 1976) har jobbet med lignende temaer siden sin eksamen fra Kungliga Danska Konstakademin i 2006. Hesselholdt & Mejlvang hadde sin første separatutstilling i Norge på SKMU Sørlandets Kunstmuseum i 2012. Hunger for Aggression ble første gang vist i september 2013 på V1 Gallery i København. Dette blir deres første separatutstilling i Oslo.

Hesselholdt & Mejlvang, Hunger for Aggression, 2014

Den diagonale korsformen i hyllene er koblet til det hvite korset, slik som på det danske flagget Danneborg, men sannsynligvis mer til det amerikanske konfødererte flagg fra 1861. Battle Flag signaliserte opprør og ble et symbol på bruddet med unionen under borgerkrigen. Med tiden ble flagget stadig mer forbundet med diskriminering og rasisme. Høyreekstreme grupper som Ku Klux Klan bruker det, liksom at det figurerer i symbolgalleriet til nynazistbevegelsen sammen med jernkorset, tallkombinasjonen 88, bokstaven W, som alle funnet i utstillingen Hunger for Aggression.

Utstillingen har blitt gjort mulig gjennom støtte fra Fritt Ord, Norske Kunstforeninger og Statens Kunstfond.

Oslo Kunstforening er støttet av Oslo kommune og Kulturrådet.