Trygve Luktvasslimo

Mulighetsperleporten

06.02.21 — 28.03.21
Trygve Luktvasslimo, Mulighetsperleporten, 2021. Foto: Julie Hrnčířová

Mulighetsperleporten er et hørespill om den nordnorske ordføreren Bente Ø. I tillegg til å være ordfører er hun bedriftseier og sitter i så mange lokale styrer som mulig. Hennes ambisjoner har fått henne til å klatre over mange på vei opp karrierestigen. En skjebnesvanger dag faller Bente Ø ned fra podiet og dør etter å ha holdt innvielsestale for kommunens nye kjøpesenter. I Mulighetsperleporten er det gjenferdet til Bente Ø som formidler scener fra hennes tidligere liv.

Mulighetsperleporten anskueliggjør hvor forførende og farlig tom politisk retorikk er for et mediebesatt samtidssamfunn. Luktvasslimos arbeider har en eksistensiell undertone som balanserer mellom komedie og tragedie.

Mulighetsperleporten har blitt produsert i løpet av pandemiåret 2020 og er et resultat av sosial isolasjon. Luktvasslimo fremfører alle karakterene selv, en praktisk løsning som samtidig speiler måten vi snakker med oss selv på når vi bruker mye tid alene. Verkets fiksering på lokalt næringsliv, sladder og politikk er den slags storm i et vannglass som er universell, men som kanskje mer nå enn noen gang har blitt aktuell etter måneder med liten eller ingen reising.

Mulighetsperleporten er Trygve Luktvasslimos tredje arbeid som utspiller seg i et fiktivt nordnorsk landskap. Den første, kortfilmen Leirdue (2018), er et TV-intervju med en 15-åring som er eneste overlevende etter Hurtigruten-forliset Nord-Norges Titanic. Den andre, novellefilmen Den veganske tannbørsten (2019), hadde premiere i Svolvær i forbindelse med LIAF. Arbeidet undersøker velkjente klimadebatt-argumenter, der to revolusjonære barn er sentralt plassert i stykket.

Trygve Luktvasslimo, Mulighetsperleporten, 2021. Foto: Julie Hrnčířová

Handlingen i Mulighetsperleporten er ispedd et kor som framfører a cappella-versjoner av Bach, Vivaldi og Pergolesi. Musikken er arrangert av Mikael Rönnberg fra Vocal Art, Nord-Norges fremste profesjonelle vokalensemble. Sangere er sopran Stine Mari Langstrand, alt Soetkin Baptist, tenor Kristian Krokslett og bass Henrik Sand Dagfinrud. Nyinnspillingene er gjort i samarbeid med lyddesigner Håvard Christensen.

Mulighetsperleporten er et kammerspill, utviklet med tanke på restriksjoner som følge av pandemien, spesielt laget for et lite antall lyttere til enhver tid. Det stedspesifikke stykket er produsert spesielt for Oslo Kunstforenings lokaler i Rådmannsgården. Åtte lydkanaler vil være fordelt i de tre gallerirommene, slik at resonansen til rommene aktiveres, som spøkelser.

Mulighetsperleporten er Trygve Luktvasslimo sin første separatutstilling i Oslo.

Hørespillet Mulighetsperleporten vil spilles til gitte tidspunkter i Oslo Kunstforening.
Varighet: 50 minutter
Språk: Norsk
Av smittevernhensyn må plasser reserveres på forhånd.

De antikke teppene i utstillingen er sjenerøst utlånt fra visningsrommet No13 Contemporary. Trygve Luktvasslimo har mottatt støtte til utstillingen fra Billedkunstnernes vederlagsfond.

Trygve Luktvasslimo, Mulighetsperleporten, 2021. Foto: Julie Hrnčířová

Trygve Luktvasslimo (b. 1978) lives and works at Valberg in Lofoten. He has a bachelor's and master's degree from the Academy of Fine Arts in Malmö (2006), Sweden, with an exchange year to Edinburgh College of Art. Between 2007 and 2016, Luktvasslimo was based in Berlin and Lisbon where he produced a number of performances, films and the book "Primitive Rhyme".

His work has been shown in galleries, museums and festivals, among others: Inversia (Murmansk), Tromsø International Film Festival, Kunstnernes Hus Cinema, 2020, Mudstone / A Published Event, 2019; LIAF, Lofoten International Art Festival, 2019; Luringen, Stavanger / Haugesund, 2018; Stamsund Theater Festival, 2018; KUIR Bogota, 2017; Nordnorsk Kunstnersenter, 2016; De Appel Arts Centre, 2015; Den Frie Centre for Contemporary Arts, Copenhagen 2016, Copenhagen 2016; The Festival Exhibition, 2015; Tromsø International Film Festival, 2015 (At Kurant); Contemporary Art Center Vilnius, 2014; W17 / Kunstnernes Hus, 2014; Petter Dass Museum, 2014; Ze Dos Bois, Lisbon, 2014/2013; Sami Center for Contemporary Art / Luleå Konsthall, 2013; Loose Holes - Portuguese Festival of queer Performance, 2013; Tromsø Art Association, 2012; Nikolaj Kunsthal, Copenhagen 2011; HAU 1 Berlin, 2009; Pavilion Unicredit, Bucharest, 2009; Signal Gallery, 2008 & 2004, Malmö; Henie Onstad Art Center, 2004.