Åpent i dag 12 — 17
Gratis inngang
Åpent i dag 12 — 17
Gratis inngang

Samoa Rémy

Nearing Towards the Edge of the World

28.09.23 — 22.10.23
Samoa Rémy, Nearing Towards the Edge of the World, 2023. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Samoa Rémy, Nearing Towards the Edge of the World, 2023. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Utstillingen Nearing Towards the Edge of the World viser arbeider av Samoa Rémy, laget i perioden 2020-2023.

Samoa Rémy er født i Mendrisio, Sveits, i 1974 og har hatt base i Oslo de siste 20 årene. Hun er utdannet fra Statens håndverks- og kunstindustriskole og Statens kunstakademi i Oslo, samt kunstakademiet i Firenze. Hun avslutter for tiden sin PhD i kunstnerisk praksis ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling Kunst og håndverk, med tittelen Layers of darkness and light. Arbeidene som vises i utstillingen er en videreføring av dette prosjektet.

“Utstillingen tar for seg grenselandet mellom det kjente og det ukjente, det målte og det umålte, mellom mørke og lys. Dette grenselandet kan også ses på som et liminalt rom, en terskel, en overgang og en avgrensing.”

— Samoa Rémy
Samoa Rémy, Nearing Towards the Edge of the World, 2023. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Samoa Rémy, Nearing Towards the Edge of the World, 2023. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Rémy har gjennom mange år samlet visuelt materiale, først og fremst illustrasjoner fra eldre vitenskapelige bøker, som hun bearbeider på ulike måter. Serien Oscillations Between the Very Far and the Very Close, I-VIII (2023), består av åtte store billedtepper i ull, laget ved bruk av digital vev. De vevde bildene viser forstørrelser av vitenskapelige og kosmologiske illustrasjoner, der hun har fjernet vitenskapelig informasjon som tekst, målinger og tall. I stedet ønsker hun at de monumentale tekstilarbeidene skal appellere til en kroppslig erfaring.

“Ved å sidestille representasjoner fra ulike fagdisipliner og forstørre dem til monumentale verk, kommer en ny fortelling til live.”

— Samoa Rémy
Samoa Rémy, Nearing Towards the Edge of the World, 2023. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Samoa Rémy, Nearing Towards the Edge of the World, 2023. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

I tillegg vises to skulpturelle installasjoner. Zeitbild (2021-2023) består av store aluminiumsrelieffer på forkullede kryssfinerplater, med bivoks og kadmiumrødt pigment, plassert på to sengeliknende jernrammer. Arbeidene er inspirert av metoder fra alkymien, og undersøker den dynamiske interaksjonen mellom materialer. Gjennom bruk av ekstrem varme endres metallets karakter fra fast til flytende, og treverket begynner å brenne i det øyeblikket smeltet metall treffer finerplaten. Ametriton (2020-2023) består av fire bronseskulpturer og tre negative former i tre, integrert i et bord av bøk, med bivoks og blått pigment. Bronseskulpturene er skapt ved samme prosess som i Zeitbild.

Samoa Rémy, Nearing Towards the Edge of the World, 2023. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Samoa Rémy, Nearing Towards the Edge of the World, 2023. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Bio

Samoa Rémy er født i Mendrisio, Sveits, i 1974 og har hatt base i Oslo de siste 20 årene. Rémy har en mastergrad fra SHKS (Statens håndverks og kunstindustriskole) i Oslo (2002), og en mastergrad fra Kunstakademiet i Firenze, Italia (1999). Videre var hun utvekslingsstudent ved Statens kunstakademi i Oslo i årene 1997-1999.      

Rémy jobber med ulike medier som installasjon, tegning, grafikk, skulptur og video. I 2013 inngikk hun et samarbeid med CERN (European Organization for Nuclear Research) i Genève, Sveits, og i 2020 ble hun tildelt et kunstner-opphold på Arts at CERN, gjennom den internasjonale konkurransen Collide International. Siden 2018 har hun utforsket ulike temaer i skjæringspunktet mellom kunst, vitenskap og astrofysiske fenomener, i sammenheng med sitt PhD-prosjekt i kunstnerisk praksis, med tittelen Layers of darkness and light.    
  
Hun deltok nylig i gruppeutstillingen The Art of Mirrors på Atelier Nord i Oslo (2023) og viste videoverket Runde på Kunstnernes Hus (2022) som en del av sitt stipendiatprosjekt. Andre utstillinger inkluderer Colony Collapse Disorder på Sonnenstube, i Lugano, Sveits (2016); Substratum på Jugendstilsenteret, Kunstmuseet KUBE, Ålesund (2015); Division Leads To Multiplication, ved Museo Cantonale d'Arte i Lugano, Sveits, (nå MASI Lugano) (2014); Ante Verbum på La Rada, Spazio per l’Arte Contemporanea i Locarno, Sveits (2011); Along the Axis of the Mind hos Norske Grafikere, Oslo (2011). Arbeidene hennes er inkludert i offentlige samlinger som Nasjonalmuseet i Oslo; The Art Collection of Canton Zürich, Sveits; og The Art Collection of Manor, Basel, Sveits.

Nyhetsbrev