Allen Grubesic

Random Exhibition Title

24.05.14 — 21.09.14
Allen Grubesic, Random Exhibition Title, 2014

Lekenhet og humor blandet med alvor og mørke er alltid tilstede i Allen Grubesics kunstnerskap. Med inspirasjon fra hverdagens og populærkulturens absurditeter tolker han en mørk verden i sine skulpturer, silketrykk, fotografier og objekter.

Ofte skapes meningsforskyvninger av ulike slag, eksempelvis i den nye skulpturserien Unknown Pleasures som delvis refererer til en kampanje det amerikanske initiativet Partnership for a Drug-Free America lanserte for TV i 1987. Her figurerer skuespilleren John Roselius; stående i et kjøkken mens han stiller spørsmålet ”Er det noen der ute som fortsatt ikke er klar over hva narkotika gjør med deg?”. Roselius holder opp et egg, ”Dette er hjernen din”, han peker på en stekepanne mens han fortsetter ”Dette er narkotika” Han knekker egget over den varme stekepannen, holder det opp for kameraet og sier ”Dette er din hjerne på narkotika”. Roselius ser inn i kamera og avslutter med ordene ”Noen spørsmål?”.

Kampanjen ble laget i en ny versjon ti år senere, denne gangen med skuespillerinnen Rachael Leigh Cook, nå med fokus på heroinavhengighet. I den nye versjonen av tv-kampanjen slamrer Leigh Cook stekepannen rett på egget. Siden fortsetter hun ”Og dette er hva din familie går gjennom! Og dine venner! Og pengene dine! Og din jobb! Og din selvrespekt! Og din fremtid!” mens hun knuser hele kjøkkenet med stekepannen. Kampanjen regnes som en av de mest sett noensinne. Samtidig har det blitt gjort utallige parodier på den i TV-serier, filmer, sangtekster osv.

Allen Grubesic, Random Exhibition Title, 2014

Allen Grubesic (f. 1974) er utdannet ved Kungliga Konstakademien i Stockholm i 2003. Han har stilt ut på Kunstlerhaus Bethanien i Berlin, Moderna Museet i Stockholm, Kiasma i Helsinki, biblioteket i Alexandria i Egypt, Nationalmuseet i Stockholm, Tensta Konsthall i Stockholm, Lautom Contemporary i Oslo, Laviola Bank Gallery i New York, Maria Stenfors Gallery i London for å nevne noen. Separatutstillinger inkluderer Museum of Contemporary Art i Zagreb, Natalia Goldin Gallery i Stockholm, Alida Ivanov Gallery i Stockholm, Charles Bank Gallery i New York, og senest Gallery Niklas Belenius i Stockholm.

Allen Grubesic, Random Exhibition Title, 2014

I Closer to God og Staring at the Sun, tiltrekkes vi av messingskroker i monumentalformat, med en perfekt gyllen overflate, samtidig som de truer oss med sin sylskarpe form. Titlene fører tankene til religiøs ydmykelse, tanken om at man gjennom selvstraff oppnår syndenes forlatelse og eufori. Skrittet er ikke langt til den nidkjære selvanalyse vi utsetter oss for i vår streben å synes perfekte i andres øyne.

Dette er Allen Grubesics første separatutstilling i Norge.

Oslo Kunstforening er støttet av Oslo kommune og Kulturrådet. En spesiell takk til Gallery Niklas Belenius, Stockholm.