Sandra Mujinga

Real Friends

14.10.16 — 13.11.16
Sandra Mujinga, Real Friends, 2016

Oslo Kunstforening er glad for å kunne presentere nye arbeider av Sandra Mujinga.

Som tidligere bruker kunstneren materiale fra egne reiser sammen med blue screen, mobil-apper og iPhone i tillegg til å filme i HD kamera. Denne gangen er Den demokratiske republikken Kongo, hvor Mujinga også er født, fremtredende.

Mujinga opererer med en form for ambivalens i forhold til hvordan hun ønsker å eksistere i digitale medier. Det selvsentrerte «jeget» som stadig former sitt eget selvbilde har vært en gjengående tematikk i hennes arbeider. Fokus legges på tapet som oppstår i spillet mellom den fysiske og digitale virkeligheten vi beveger oss i mellom. En diskusjon om hva som konstituerer oppfatningen av det menneskelige gjør seg gjeldende.

Oslo Kunstforening er støttet av Kulturrådet og Oslo kommune. Sandra Mujinga har mottatt støtte fra Mediaverkstaden Skåne, Billedkunstnernes Vederlagsfond og Kulturrådet.

Sandra Mujinga, Real Friends, 2016

Sandra Mujinga (f. 1989) ble uteksaminert fra Konsthögskolan i Malmö i 2015. Hun bor og arbeider i Malmö, Sverige. Våren 2016 ble Mujinga tildelt et av Sveriges største kunstnerstipend, Fredrik Roos-stipendet, hvilket også sikret henne utstillingsplass på Moderna Museet i Malmö. Denne høsten er Mujinga også aktuell i gruppeutstillingen «Missed Connections» hos Julia Stoscheck collection i Düsseldorf. Her vil hun vise musikk- og videoarbeidet «Face Time/Facetime Real Time/Realtime» som hun mottok Sparebankstiftelsen DNBs stipend for i 2013. Sandra Mujinga har fått tilbud om å holde separatutstilling hos OK i forbindelse med mottagelsen av stipendet.

Mujinga var sist aktuell med en separatutstilling i Norge på Podium i 2012 og har tidligere vist arbeider på Kunsthall Oslo (2014) og hos Oslo Kunstforening (2012, 2013).