Smuggling Lemons

05.05.11 — 29.05.11
Jumana Emil Abboud, Smuggling Lemons, 2011

I Oslo kunstforening kommer Jumana Emil Abboud til å vise tre videoarbeider.

I The Pomegranate (2005), Fasting (2003) og Smuggling Lemons (2006) føyer arbeidene seg i Abbouds poetiske kunstneriske univers, hvor erfaringer, savn og diskommunikasjon kommer til uttrykk gjennom visuelt narrative metaforer, som beveger seg i segmentet identitet, tap, evnen til å tåle motstand og manglende infrastuktur i et kaotisk samfunn.

Jumana Emil Abboud, Smuggling Lemons, 2011

Jumana Emil Abboud (født 1971 i Shefa’Amr) bor og virker i Jerusalem. Abboud bruker tegning, video, fotografi, performance og tekst for å navigere i temaer som minner, tap og motstand. Hennes kunstnerskap reflekterer et palestinsk samfunn, hvor kontinuitet og sammenheng i politiske prosesser er manglende. Hun gjenspeiler den palestinske situasjon, og skaper et utfordrende kunstnerisk landskap der oppfinnsomhet og narrative visuelle metaforer danner rammene.

Abboud har deltatt i en rekke utstillinger internasjonalt det siste tiåret. I 2009 deltok hun blant annet på biennalene i Venezia og Istanbul , samt Bahrain National Museum, Manama og Institute du Monde Arabe, Paris. Det er første gangen hun vises i Norge.

Lørdag 21. mai kl. 13 som del av performance-serien ACT, kommer Jumana Emil Abboud til å fremføre en performance med påfølgende artist-talk. Lørdag 28. mai vil Jumana Emil Abboud gjøre performance i Bergen ved Stiftelsen 3,14.

ACT er et performanceprosjekt kuratert av Pia Torgersen, co-kuratert av Malin Barth. Samarbeidspartene er Stiftelsen 3,14, Transnational Arts Production (TrAP) og Oslo kunstforening. Tidligere har prosjektet invitert kunstnere som Regina Jose Galindo (GTM) og Ana Rewakowicz (UA/PL).

ACT er støttet av Norsk kulturråd, Stiftelsen Fritt Ord, Bergen Kommune og OCA.