20.09.08 — 12.10.08

Toril Johannessen
Textfukkers
Erik Tidemann

Sparebankstiftelsen DnB NOR kunststipend på 100 000 kroner for 2008 er tildelt Ellisif Hals & Susanne Skeide.

"Juryen har valgt å gi prisen til et utfordrende prosjekt det vil bli spennende å se den videre utviklingen på. Verket som danner grunnlag for vurderingen har en umiddelbar appell. Men det er også et verk som vokser mentalt over tid, og som har, fysisk sett, uante muligheter. Verket består av svært mange lag, og behandler ulike momenter som tegning, konstruksjon, skulptur, installasjon etc. Verket har en sterk visualitet og estetisk kompleksitet som juryen spesielt har fremhevet."

Bakgrunn

Oslo Kunstforening har siden 1986 delt ut et kunststipend i året, takket være støtte fra Sparebanken Oslo og Akershus. Som en del av stipendet har kunstneren fått tilbud om å holde separatutstilling i kunstforeningen, og flere unge kunstnere har på denne måten fått vise frem arbeidene sine.

Fra og med nå vil Sparebankstiftelsen DnB NOR i samarbeid med Oslo Kunstforening årlig dele ut et stipend på 100 000 kroner til en kunstner i etableringsfasen.

Juryen

Juryformann er Erlend Høyersten, direktør for Sørlandets Kunstmuseum i Kristiansand
Anders Bjørnsen, avdelingsdirektør i Sparebankstiftelsen DnB NOR
Marianne Hultman, intendant i Oslo Kunstforening