24.11.12 — 16.12.12

Sparebankstiftelsen DNB NOR stipendutstilling
/ Marie Buskov, Ahmad Ghossein, Markus Li Stensrud, Petrine Lillevold Vinje og Janna Thöle Juul

Oslo Kunstforening og Sparebankstiftelsen DNB NOR inviterer til stipendutstilling og utdeling av et kunststipend til en nyetablert kunstner. Stipendutstillingen vil vise arbeider av kandidater som er valgt ut av en jury. En av disse vil under åpningen få tildelt et kunststipend på 100.000 kroner fra Sparebankstiftelsen DNB NOR. I årets stipendutstilling medvirker Marie Buskov, Ahmad Ghossein, Markus Li Stensrud, Petrine Lillevold Vinje og Janna Thöle Juul. Disse er av juryen blitt plukket ut fra en gruppe på 20 kunstnere som ble invitert til å levere inn sine porteføljer. Utstillerne har mottatt 10.000 kroner hver til utstillingsproduksjonen.

Prisen tildeles Marie Buskov for verket
 Second Presence (Leaning, Lying, Hanging, Standing).

"Arbeidet til årets prisvinner utmerker seg med et intelligent visuelt uttrykk og en svært presis forståelse av rom. I Second Presence (Leaning, Lying, Hanging, Standing) har kunstneren gjort et stedspesifikt arbeid som forholder seg til blikk, kropp og bevegelse i rommet. Med minimale virkemidler klarer hun å skape en kompleks og særegen virkelighet. Juryen har derfor valgt å gi prisen til Marie Buskov. Gratulerer!"

Juryen

Juryformann er Erlend Høyersten, direktør ved Kunstmuseene i Bergen.

Øvrige medlemmer er Marit Paasche, kritiker og kunsthistoriker, Lotte Konow Lund, billedkunstner, Marianne Hultman, intendant i Oslo Kunstforening og Kjetil Røed, kritiker.

Bakgrunn

Oslo Kunstforening har siden 1986 delt ut et kunststipend, takket være støtte fra Sparebanken Oslo og Akershus. Som en del av stipendet har kunstneren fått tilbud om å holde separatutstilling i Kunstforeningen, og flere unge kunstnere har på denne måten fått vise frem arbeidene sine.

Siden 2008 har Sparebankstiftelsen DNB NOR i samarbeid med Oslo Kunstforening delt ut stipend på 100.000 kroner till Ellisif Hals og Susanne Skeide (2008), Ignas Krunglevicius (2009), Ann Cathrin November Høibo (2010) og Kaia Hugin (2011).