20.11.14 — 14.12.14
Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling 2014

I årets stipendutstilling medvirker Sveinn Fannar Jóhannsson, Jon Eirik Kopperud, Ingrid Lønningdal, Morten Norbye Halvorsen og Linn Pedersen.

Sparebankstiftelsen DNBs kunststipend 2014 gis til Ingrid Lønningdal.

Ingrid Lønningdal får Sparebankstiftelsen DNBs kunststipend på 150 000 kroner. En kunstfaglig jury har stor tro på at hun vil markere seg de kommende årene i likhet med tidligere stipendmottakere.

Kunststipendet ble delt ut under åpningen av Stipendutstillingen i Oslo Kunstforening torsdag kveld. Stipendet gis for sjuende år på rad, for å oppmuntre kunstnere i etableringsfasen til å jobbe videre med å etablere seg som selvstendige kunstnere. Som en del av stipendet får kunstneren også tilbud om å holde separatutstilling i Oslo Kunstforening.

"Årets stipendvinner, og flere av de vi nå løfter frem i Stipendutstillingen, vil markere seg i årene fremover. Dette er kunstnere som er engasjerte og som jobber hardt. De er kanskje kjent innen kunstscenen men ikke generelt i befolkningen. Vi mener de fortjener å bli løftet frem og få en ekstra oppmuntring til å gå videre med sin kunst."
– Marianne Hultman, kunstnerisk og daglig leder i Oslo Kunstforening

Juryens begrunnelse

Sparebankstiftelsen DNBs stipend 2014 tildeles Ingrid Lønningdal for verkene Uten tittel. Palm Springs I-II (2014).

Årets utstilling har utmerket seg ved en rekke sterke og selvstendige bidrag som har kretset rundt vidt forskjellige temaer. Årets pris går til verk som må sies å unndra seg enkle kategoriseringer. De befinner seg i en uavklart posisjon mellom det todimensjonale maleriske uttrykket og et skulpturelt eksperiment, samtidig som de har klare referanser til arkitektur og interiør gjennom sin bruk av materialer og farge.

Juryen finner kunstnerens tilnærming til komposisjon, skala og materialbruk både leken, utforskende og analytisk. Verkene Uten tittel. Palm Springs I-II (2014) er sterke arbeider som representerer noe nytt i Ingrid Lønningdals kunstnerskap. Juryen gratulerer, og ser frem til å følge henne videre.

Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling 2014

I juryen sitter Sabrina van der Ley, avdelingsdirektør Samtidskunst, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, juryleder Jan Christensen, billedkunstner, Marianne Hultman, kunstnerisk og daglig leder i Oslo Kunstforening, Steffen Håndlykken, billedkunstner og direktør i 1857, og Marit Paasche, kritiker og kunsthistoriker.