25.11.16 — 18.12.16
Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling 2016

I årets utstilling medvirker Daisuke Kosugi, Hanne Lippard, Joar Nango, Serina Erfjord og Tor Børresen.

Sparebankstiftelsen DNBs kunststipend 2016 gis til Tor Børresen. Børresen mottar et kunststipend på 175 000 kroner.

Den kunstfaglige juryen kommer med følgende uttalelse: "Det finnes en sterk sammenheng mellom enkeltverkene som inviterer til undring og ettertanke. Kunstneren presenterer verk i ulike teknikker som viser lekenhet og alvor på flere nivåer. Arbeidene er preget av både en konseptuell orientering og en undersøkende holdning til materialet. Dette har for kunstneren en bestemt verdi i seg selv, samtidig som det skaper logiske forbindelser mellom objekt og innhold."

Kunststipendet ble delt ut under åpningen av stipendutstillingen på Oslo Kunstforening fredag 25. november.

Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling 2016

Sandra Mujinga, som mottok stipendet i 2013, avholdte sin solopresentasjon Real Friends på Oslo Kunstforening sist måned. Hun sier det har vært bra å gå i dybden av sin praksis, og å jobbe tett med en kunstinstitusjon:

"For min del så var det spesielt å kunne satse fullt på et prosjekt med en kunstinstitusjon i ryggen som kunne sørge for trygge rammer og støtte," sier Mujinga.

Juryleder er Sabrina van der Ley, avdelingsdirektør samtidskunst, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. Øvrige medlemmer er Jan Christensen, billedkunstner, Marianne Hultman, kunstnerisk og daglig leder i Oslo Kunstforening, Steffen Håndlykken, billedkunstner og direktør i 1857 og Arve Rød, kritiker og skribent.

Sparebankstiftelsen DNBs stipend har blitt delt ut siden 2008. Tidligere mottakere inkluderer: Ellisif Hals og Susanne Skeide (2008), Ignas Krunglevicius (2009), Ann Cathrin November Høibo (2010), Kaia Hugin (2011), Marie Buskov (2012), Sandra Mujinga (2013), Ingrid Lønningdal (2014), Andrea Bakketun og Christian Tony Norum (2015).

Oslo Kunstforening er støttet av Oslo kommune og Kulturrådet.