Åpent i dag 12 — 17
Gratis inngang
Åpent i dag 12 — 17
Gratis inngang

Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling 2022

18.11.22 — 29.01.22
Kim Hankyul, AV Buddha, 2022. Foto: Julie Hrnčířová

Kim Hankyul, AV Buddha, 2022. Foto: Julie Hrnčířová

Oslo Kunstforening har gleden av å ønske velkommen til Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling 2022. Årets utstillere er de Oslo-baserte kunstnerne Kim Hankyul, Jacky Jaan-Yuan Kuo og Lesia Vasylchenko.

For femtende gang avholdes stipendutstillingen i Oslo Kunstforening, en begivenhet som gjennom årenes løp har blitt en viktig institusjon i kunst-Norge. 18 kunstnere har så langt mottatt stipend, og 69 kunstnere har deltatt i utstillingen. Nominering og juryering gjøres av en fagjury, og prisvinneren blir annonsert på åpningsdagen. 

Oslo Kunstforening er stolte av samarbeidet med Sparebankstiftelsen DNB om den årlige utstillingen, som er mye mer enn en konkurranse om et stipend. Stipendutstillingen holder et høyt faglig nivå og løfter frem aktuelle kunstnerskap, både etablerte og nyere, til en bredere offentlighet. 

Lørdag 26. november kl. 14 blir det samtale med kunstnerne og jurymedlem Mike Sperlinger, skribent, kurator og professor i skrivepraksis ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Nominerte kunstnere

De nominerte i årets utstilling er Kim Hankyul (f. 1990, Sør-Korea), Jacky Jaan-Yuan Kuo (f. 1994, Taiwan) og Lesia Vasylchenko (f. 1990, Ukraina). Til tross for forskjellige tilnærminger, har de til felles at de presenterer sterke samtidsanalyser. Det er et stort spenn i tematikken, fra familiære relasjoner og religiøse ritualer i Jacky Jaan-Yuan Kuos installasjon All the Time, via mediehåndtering og sorgprosesser i lys av Koreakrigen i Kim Hankyuls kinetiske skulptur AV Buddha, til koblinger mellom kjernefysisk teknologi og klima i Lesia Vasylchenkos  No One Will Stop The Wind, presentert gjennom skulptur, foto og video.

Juryen

Juryen for perioden 2018-2022 består av juryleder Behzad Farazollahi, billedkunstner og grunnlegger av MELK, Randi Grov Berger, kurator og leder av Entrée, Marianne Hultman, direktør for Nordnorsk kunstnersenter og tidligere leder av Oslo Kunstforening, Mike Sperlinger, skribent, kurator og professor i skrivepraksis ved Kunsthøgskolen i Oslo og Elise Storsveen, billedkunstner. Elisabeth Byre er ny leder i Oslo Kunstforening og erstattet Hultman som jurymedlem fra august 2022.

Stipendet

Den årlige stipendutstillingen har blitt arrangert av Oslo Kunstforening siden 2008 med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB. Tidligere stipendmottakere er Anne Haugsgjerd (2021), Berivan Erdogan, Hanni Kamaly og Kjetil Skøien (2020), Germain Ngoma (2019), Eirik Sæther (2018), Emilija Škarnulytė (2017), Tor Børresen (2016), Andrea Bakketun og Christian Tony Norum (2015), Ingrid Lønningdal (2014), Sandra Mujinga (2013), Marie Buskov (2012), Kaia Hugin (2011), Ann Cathrin November Høibo (2010), Ignas Krunglevičius (2009) og Ellisif Hals og Susanne Skeide (2008). 

Sparebankstiftelsen DNBs stipend 2022 tildeles Kim Hankyul for hans kinetiske lydinstallasjon AV Buddha (2022).

"Et komplekst arbeid som på imponerende vis kombinerer estetikk, lyd og konsept med fremragende teknisk utførelse. Verket er både rørende og urovekkende, og transformerer glemte historier fra Korea-krigen til en uhyggelig mekanisk og musikalsk symfoni. Dette sidestilles med vår tids hurtige mediekultur, og reflekterer samtidig både den uløste konflikten i Korea – men verket kan også ses som representasjon for mediering av konflikter i videre forstand. Det er et svært treffende anti-monument over marginaliserte grupper hvis liv fortsetter å bli oversett i vår kollektive hukommelse."
– Juryens uttalelse

Kim Hankyul

Kim Hankyuls verk AV Buddha (2022), er en omfattende kinetisk lydinstallasjon i form av en Buddha-figur. Arkivmateriale fra Koreakrigens grusomheter gjengis på små mobilskjermer som utgjør Buddhaens ansikt. Kontrasten mellom det spirituelle og det maskinelle er sentral: I de svart-hvite filmene konfronteres vi med marginaliserte grupper som historien har oversett, samtidig som Buddha-figuren vekkes til live i en mekanisk symfoni, for deretter å stilne. Hankyul knytter verket til samtidens mediering av katastrofer og massedød, hvor den korte tidshorisonten i sosiale medier ikke gir plass til langsomme og mer tidkrevende prosesser som sorg. Tittelen AV Buddha refererer til det ikoniske verket  TV Buddha (1974) av den sørkoreanske kunstneren Nam June Paik, som blant annet tematiserer forholdet mellom øst og vest, religion og mediesamfunnet og overvåkning og kontroll.

Kim Hankyul. Foto: Julie Hrnčířová

Kim Hankyul. Foto: Julie Hrnčířová

Bio

Kim Hankyul (f. 1990 i Sør-Korea) bor og arbeider for tiden i Oslo. Hankyul jobber primært med kinetiske installasjoner. Med stemningsfulle lydlandskaper og maskinelle bevegelser kretser verkene hans rundt problematikker som vold og fremmedgjøring. 

Hankyul har en bachelorgrad i estetikk fra Seoul National University og en mastergrad i kunst fra Fakultet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen. Hankyuls arbeider har blant annet blitt vist på Gyldenpris Kunsthall, KRAFT Bergen og på Høstutstillingen 2021, der han ble tildelt Kistefos-prisen for arbeidet The Tempest (2020). Hankyul er aktuell med separatutstillingen Bildungsroman på Nitja senter for samtidskunst 14. januar-19. februar 2023.

Kim Hankyul, AV Buddha, 2022. Foto: Julie Hrnčířová

Kim Hankyul, AV Buddha, 2022. Foto: Julie Hrnčířová

Jacky Jaan-Yuan Kuo

Jacky Jaan-Yuan Kuo viser installasjonen All the Time (2022), hvor forholdet mellom det private og familiære sammenstilles med religiøse ritualer og hverdagslige objekter. Installasjonen viser fem strukturer som likner oppstilte senger, men også en type skap, som referer til modulbaserte buddhistiske og taoistiske altere som er vanlige i moderne hjem i Taiwan - kunstnerens hjemland. På disse hviler forskjellige objekter knyttet til familiens religiøse ritualer, hvor blant annet kontakt med forfedrene står sentralt. Skapene, fem i alt, ett for hvert familiemedlem, kan ses som grensesnitt mellom to verdener: en her og nå, og en hinsidig.

Jacky Jaan-Yuan Kuo. Foto: Julie Hrnčířová

Jacky Jaan-Yuan Kuo. Foto: Julie Hrnčířová

Bio

Jacky Jaan-Yuan Kuo (f. 1994 i Taiwan) bor og arbeider i Oslo. Minner står sentralt i Kuos kunstneriske praksis, og brukes bevisst for å skape forbindelser mellom kropp, familie, visuelle opplevelser, objekter og rom. Ut fra minnene skaper han stadig nye narrativer som igjen former nye identiteter. Kuo sammenstiller ulike elementer i stedsspesifikke installasjoner – for eksempel lyd, væske, tekst, opptak og publikasjoner – og han bruker det (im)materielle for å formidle en intimitet gjennom installasjonene og historiene de forteller. Samtidig har scenarioene en hardere undertone: hjemlige forpliktelser, usikkerhet rundt identitet og de ubehagelige sidene av intimitet. 

Kuo har en mastergrad fra Kunstakademiet i Oslo og en bachelorgrad i visuell kommunikasjon og design fra Fu Jen Catholic University, Taiwan. Kuos arbeider har blant annet blitt vist ved Oslo Negativ, AKI Gallery i Taipei, Loftet, Kunstnernes Hus, Oslo, Tenthaus, Oslo, PODIUM, Oslo og Northing Space i Bergen. Kuo er en del av TENTHAUS, et kunstnerkollektiv og et kunstnerdrevet visningssted i Oslo.

Jacky Jaan-Yuan Kuo, All the Time, 2022. Foto: Julie Hrnčířová

Jacky Jaan-Yuan Kuo, All the Time, 2022. Foto: Julie Hrnčířová

Lesia Vasylchenko

Lesia Vasylchenko presenterer verket No One Will Stop The Wind (2022), en installasjon med skulpturer, fotografier og video som utforsker hvordan kjernefysisk teknologi påvirker kloden. To skulpturer er laget av leire og trinititt, et glassholdig materiale som ble dannet av varmen fra verdens første atomprøvesprengning, i New Mexico i 1945. Materialet er både et slags historisk tidsvitne og samtidig objekter som vil vare i mange tusen år fremover. Tre store fotografier, omkranset av kraftige rammer i leire, har tittelen ‘A-images’.  A-en refererer til atomskygger fra atombomben i Hiroshima, og bildene viser sorte felt med svake gjengivelser av skygger. Disse er skremmende frempek på hvordan de siste bildene av jorda en dag kan arte seg. I videoarbeidet vises bilder fra et overvåkningskamera av det russiske angrepet på Europas største kjernekraftverk i Zaporizjzja, Ukraina, 3. mars 2022, et angrep man fremdeles ikke kjenner de fulle konsekvensene av.

Lesia Vasylchenko. Foto: Julie Hrnčířová

Lesia Vasylchenko. Foto: Julie Hrnčířová

Bio

Lesia Vasylchenko (f. 1990 i Ukraina) bor og arbeider i Oslo. Vasylchenko jobber med ulike medier som video, fotografi, installasjon og skulptur. Hun er medkurator ved det kunstnerdrevne galleriet PODIUM og grunnlegger av STRUKTURA – et tverrfaglig initiativ for undersøkelse og praksis innenfor billedkunst, mediearkeologi, litteratur og filosofi. Hun har utdannelse innen journalistikk ved Taras Sjevsjenko-universitetet i Kyiv og en master i kunst fra Kunstakademiet i Oslo. Arbeidene hennes har blant annet blitt vist ved Louvre i Paris, Haus der Kulturen der Welt i Berlin, Haugar kunstmuseum i Tønsberg og The Wrong New Digital Art Biennale og Høstutstillingen 2022, Kunstnernes Hus. Vasylchenko er for tiden aktuell som en av kunstnerne i Munch Triennale 2022 på Munchmuseet.

Lesia Vasylchenko,  No One Will Stop The Wind, 2022. Foto: Julie Hrnčířová

Lesia Vasylchenko,  No One Will Stop The Wind, 2022. Foto: Julie Hrnčířová

Nyhetsbrev