Susanne Kathlen Mader

Supersaturations

12.05.15 — 21.06.15
Susanne Kathlen Mader, Supersaturations, 2015

I Susanne Kathlen Maders vegginstallasjoner møter store geometriske former hårfine linjer og skulpturelle tredimensjonale objekter. Komposisjonen utfoldes som et oppløst partitur, der ytterpunkter som balanse og ubalanse, tyngde og letthet, harmoni og atonalitet spiller viktige roller.

Verkene gir assosiasjoner til den russiske suprematisten Kasimir Malevitsj, konstruktivisten Vasilij Kandinskij og Bauhaus-skolen.

I Maders nonfigurative malerier, blir fargen hovedaktøren. Mader presser fargene mot en svært høy metning, som nærmer seg det som i kjemien kalles overmetning eller supersaturation. Det er en ustabil tilstand der metningen overgår sitt eget balansepunkt, som en spent fjær som spontant kan sprette tilbake til utgangspunktet.

Til utstillingsåpningen fremførte Bjorn Charles Dreyer lydbilder til Susanne Kathlen Maders arbeider. Bjorn Charles Dreyer har arbeidet som frilansmusiker i 20 år. Han har engasjert seg i lydkunst og komponering av lydbilder og er kjent for sine komposisjoner med utgangspunkt i Marna-motoren og Westamaranene, altså Mandals industri og skipshistorie.

Susanne Kathlen Mader, Supersaturations, 2015

Susanne Kathlen Mader er født i 1964 i Walsrode i Tyskland. Hun har en mastergrad fra Kunsthøgskolen i Braunschweig. Siden 1998 har Mader bodd og arbeidet i Norge. I tillegg til å ha hatt separatutstillinger og deltatt i gruppeutstillinger, står hun bak flere offentlige utsmykninger. På Høstutstillingen i 2013 ble Mader tildelt Norske Kunstforeningers debutantpris i samarbeid med NorgesGruppen for verket Hendelser i stor høyde.

En katalog, med bidrag fra Joakim Borda-Pedreira, har blitt publisert til utstillingen.

Torsdag 11. juni kl. 16.30 blir det en samtale mellom Thomas Sæverud og Susanne Kathlen Mader. Thomas Sæverud (f. 1965) har siden sin første separatutstilling på kunstnerforbundet i 2001 jobbet i et konstruktuvistisk formspråk.

Supersaturations er vist i Mandal Kunstforening, Sandnes Kunstforening, Steinkjer Kunstforening, Rana Kunstforening og avsluttes på Oslo Kunstforening. På hvert av utstillingsstedene har Mader laget et stedsspesifikt verk direkte på veggen. Utstillingsturneen er en samproduksjon med Norske Kunstforeninger, og er en del av Norske Kunstforeningers debutantpris i samarbeid med NorgesGruppen. Anne-Grethe Thoresen har produsert utstillingen for Norske Kunstforeninger.

Oslo Kunstforening er støttet av Oslo kommune og Kulturrådet. Takk til Advokatfirma Ræder.