Uriel Orlow & Céline Condorelli

Terrain Vague | Persistent Images

15.03.12 — 22.04.12
Uriel Orlow & Céline Condorelli, Terrain Vague | Persistent Images, 2012

Oslo Kunstforening er stolt av å meddele den første utstillingen i Norge av kunstnerne Uriel Orlow og Céline Condorelli.

I utstillingen Terrain Vague | Persistent Images er arbeidene av Orlow og Condorelli i dialog med hverandre i en flerdelt installasjon. Utstillingen undersøker blindsoner, uforventete epiloger og forsvinninger i historien om tyvene århundrets Egypt. Installasjonene involverer de konstituerende bevegelsene og stoppene som affiserer tid og rom, enten påtvunget eller i arresterte bevegelser av folket, en stanset av kapitalstrøm, politiske bevegelser, bortførelse eller fjerninger av statuer (og regimer), samt migrerende arter.

Uriel Orlows The Short and the Long of It, gjenforteller den glemte historien om 14 internasjonale cargoship som ble holdt åtte år i Suezkanalen som et resultat av den såkalte seksdagers krigen i 1967. Orlows serie av tegninger fokuserer på migreringen av maritime arter gjennom kanalen fra Rødehavet til Middelhavet. Céline Condorellis First movement adresserer forholdet mellom den Egyptiske bomullsindustrien og menneskene som var dens primære eiere. Disse forlot Egypt etter Nassers revolusjon, som gjorde selve industrien nasjonalisert. En felles installasjon av de to kunstnerne, Unfinished Movements gjenopptar det forlatte området hvor den tidligere bomullsutvekslingen i Alexandria holdt til, og hvor Nasser en gang, i 1956, stod og annonserte nasjonaliseringen av Suezkanalen. Disse arbeidene undersøker betydningen til ventetiden av disse tidspunktene og stedene, og deres sammenfall med forskjellige versjoner av frigjøring.

Uriel Orlow: ”Historien er tilgjengelig og til å forsyne seg med – den trenger ikke å være relatert til som en sannhet, som er ryddig plassert i en historisk kronologi. Istedenfor, kommer det imaginære, stemningsfulle potensialet av en betydningsløs event, glemt i historiens tussmørke, forbundet til en vert av assosiative lenker, og fremstår ekstraordinær og nesten mytisk. Selve arbeidet er artikulert gjennom fragmenter, i brudd av forskning, rekonstruksjoner og hallusinasjoner: bilder og tekst utover todeling av fakta og fiksjon.

Céline Condorelli: “Vi vet at historiefortelling, feiltolkning og misforståelser kan produsere ekte historiske hendelser. Og på en måte, som kunstner er jeg medskyldig i forfalskning av dokumenter, oppfinnelse av utopier og konstruksjonen av imaginære ordninger om fremtiden, og på denne måten, aktiv deltaker i produksjonen av det reelle. Dette prosjektet er en ikke så fiksjonalisert versjon av reelle eventer som et narrativ, eller en konstruksjon som tillegger en annerledes forståelse av historie og en gjenfantasi av mulige fremtider.

Denne utstillingen er ledsaget av en kunstbok Terrains Vagues | Persistent Images som er designet av Sophie Demay og Lola Halifa-Legrand og inkluderer intervjuer med Bassam El Baroni, Marianne Hultman, Jean-Marie Straub og tekst av Gilane Tawadros. Publikasjonen er utviklet i samarbeid med Alexandria Contemporary Art Forum (ACAF), hvor en annen versjon av utstillinger tok plass fra desember 2011 til januar 2012.

Terrain Vague | Persistent Images | حركات غير مكتملة er støttet av Fritt Ord Foundation og Pro Helvetia.

Uriel Orlow & Céline Condorelli, Terrain Vague | Persistent Images, 2012

Uriel Orlow’s kunstneriske praksis forsker på blindsoner av representasjon og etterforsker det spasiøse og pittoreske forholdet mellom historie og hukommelse. Han jobber på kryss av media, i video, fotografi, lyd og tegning, og kreerer modulære, multimedia installasjoner som bringer arkivert forskning, forskjellige bilderegimer og narrative moduser til en korrespondanse. Han har undervist siden 1997 og er på dette tidspunkt senior forsker ved University of Westminster London. Han mottok den prestisjetunge utmerkelsen Swiss Art Award at Art Basel i både 2008 og 2009. Nylig har Orlows arbeider vært en del av den off-site Sveitsiske Paviljongen ved den 54 Venice Biennale, den åttende Mercosul Biennale Brasil og utstilt ved Contemporary Image Collective Cairo, Bétonsalon and Fondation Ricard, Paris and Prefix Institute of Contemporary Art,Toronto. Arbeidene hans har også vært vist ved Tate Moderen og Whitechapel Gallery i London, Les Complices* Zu rich, Guangzhou Triennial China og det South African National Gallery Cape Town for å nevne noen.

Uriel Orlow & Céline Condorelli, Terrain Vague | Persistent Images, 2012

Celine Condorelli jobber med kunst og arkitektur hvor hun kombinerer en mengde av tilnærminger, fra å lage utviklende strukturer som ”support” ( til andre kunstneres arbeider, politiske forestillinger, eksisterende og fiktive realiteter) til en bred spørsmålsstilling til alminnelige formål og diskursive områder, med resultater i prosjekter som sammenslår utstillinger, politikk, fiksjon, display, offentlige plasser, lyd, skriving og alt som ellers føles hastig og nødvendig for tiden. Hun er forfatter og redaktør av Support Structures on Sternberg Press, 2009, og en av de grunnleggende styremedlemmene for Eastside Projects, en kunstnerstyrt utstillingsareal i Birmingham, UK. Hun har undervist og forelest siden 1999 og er nåværende professor ved NABA (Nuova Accademia di Belle Arti) i Milano.
Hennes nylige arbeider inkluderer Social Fabric, Iniva, London (2012), Surrounded by the Uninhabitable, SALT Istanbul, “There is nothing left”, Alexandria Contemporary Arts Forum, Townhouse, Egypt (2011-12), Something Stronger than Skepticism, Alias, Krakow Photomonth (2011), Manifesta 8, Murcia (2010), Revision, part 1 and 2 (Artists Space, New York, 2009, and Cell Projects, London, 2010), Curtain Show (Eastside Projects, 2010), and Life always Escapes (Wysing Arts, Cambridge, and e-flux journal 2009).