Melanie Kitti & Elina Waage Mikalsen

der andre hadde tråkket var det avtrykk i oss

22.08.24 — 13.10.24
Melanie Kitti og Elina Waage Mikalsen, der andre hadde tråkket var det avtrykk i oss, 2024. Foto: Tor S Ulstein

Melanie Kitti og Elina Waage Mikalsen
Kuratert av Koffi & Højgaard

gos earát ledje duolbman lei mearka mis
der andre hadde tråkket var det avtrykk i oss
where others had stepped there were traces in us

der andre hadde tråkket var det avtrykk i oss presenterer kunstnerne Melanie Kitti (f. 1986, SE) og Elina Waage Mikalsen (f. 1992, NO/SÁ). Begge er tverrfaglige kunstnere som arbeider med forskjellige medier; Waage Mikalsen er både musiker og billedkunstner, mens Kitti jobber med tekst, maleri og skulptur. Kunstnerne har etablert seg som to markante stemmer i samtidskunsten, med hvert sitt sterke uttrykk.

Ved å invitere de to kunstnerne til å innta de samme utstillingsrommene har kuratorene Pauline Koffi Vandet (f. 1994, DK/CI) og Ida Højgaard Thjømøe (f. 1991, NO/DK) skapt en dynamikk som setter kunstnerne i dialog med hverandre. Denne dialogen skjer konseptuelt, materielt og romlig. Noen ganger reflekterer den de kunstneriske forskjellene, andre ganger resonnerer verkene med hverandre og skaper en harmonisk flerstemmighet.

På hver sin måte undersøker og bearbeider kunstnerne forskjellige bruddstykker av personlige og kollektive minner, kulturarv og tilhørighet – en direkte konsekvens av inntrykkene, sporene og arrene som ble påført de som kom før oss. I utstillingen viser Kitti og Waage Mikalsen hvordan begge er personlig og kollektivt formet av fysiske og abstrakte spor fra tidligere generasjoner, både fra nære, familiære relasjoner og strukturelle undertrykkelser. Dette er spor fra fortiden som skaper et komplekst nett av avtrykk i nåtiden.

Utstillingen er en del av Oslo Kunstforenings nye satsing New Voices, hvor eksterne, yngre kuratorer inviteres til å utvikle og kuratere et utstillingsprosjekt spesielt for institusjonen. Utstillingen er støttet av Kulturrådet, Statens Kunstfond og av Oslo kommune i forbindelse med markeringen av 400-års jubileet for Oslo by.

Melanie Kitti, der andre hadde tråkket var det avtrykk i oss, 2024. Foto: Tor S Ulstein

Melanie Kitti, før skjelettet mitt fantes, før jeg fantes, fantes det en tåre, 2024. Foto: Tor S Ulstein

Melanie Kitti (f. 1986, SE) er kunstner og forfatter utdannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i København, Kunsthøgskolen i Oslo og ved Forfatterskolen i København. I 2022 utkom hennes kritikerroste debutbok Halvt urne halvt gral på Gyldendal forlag. Kitti var en av grunnleggerne av Abhivyakti, et non-profit magasin med kun BIPOC-bidragsytere, og har vært med på å organisere utstillingstedet Destiny’s i Oslo (2016–22). Kittis verk har vært vist i solo- og gruppeutstillinger på steder som Overgaden i København (2023), Rønnebæksholm i Næstved (2022–23), Nasjonalmuseet i Oslo (2022) og Carl Eldhs ateljémuséum i Stockholm (2024).

Elina Waage Mikalsen (f. 1992, NO/SÁ) er kunstner og musiker fra Tromsø/Romssa. Hun arbeider i et bredt spekter av uttrykk, med et hovedfokus på lyd og lytting. Waage Mikalsen er utdannet ved Nordland kunst- og filmskole, Kunstakademiet i Tromsø og Kunsthøgskolen i Oslo. Fra 2022-24 var hun gjestekunstner og co-curator ved Borealis – en festival for eksperimentell musikk. Hun driver Šuvva, en plattform for samisk lydkunst, eksperimentell musikk og lytting. Waage Mikalsen har stilt ut og gjort performance nasjonalt og internasjonalt på steder som Nasjonalmuseet i Oslo, Singapore Biennale, Lofoten International Art Festival, Kunsthal Charlottenborg i København og Kunstnernes Hus i Oslo.

Kuratorduoen Koffi & Højgaard består av Pauline Koffi Vandet (f. 1994, DK/CI) og Ida Højgaard Thjømøe (f. 1991, DK/NO). De grunnla duoen i 2023 med mål om å eksperimentere med kuratoriske metoder for å bruke utstillingsrommet som en plattform for vanskelige, konfliktfylte og sårbare samtaler. I tillegg til deres felles kuratorpraksis jobber Koffi Vandet som midlertidig direktør ved Fotografisk Center, og Højgaard Thjømøe jobber som kunstkonsulent for Statens Kunstfond og driver HAC – et rådgivningsbyrå for kunst i det offentlige rom. I 2024 kuraterer de utstillinger i Nikolaj Kunsthal og Oslo Kunstforening med tilhørende arrangementsprogram.

Elina Waage Mikalsen, der andre hadde tråkket var det avtrykk i oss, 2024. Foto: Øystein Thorvaldsen

Elina Waage Mikalsen, Bodnojuvvon – Carries the hand, 2024. Foto: Øystein Thorvaldsen