Open today 12 — 17
Free entry

02.03.06 — 02.04.06
Aase Gulbrandsen / Brit Bøhme

Aase Gulbrandsen stiller ut i Oslo Kunstforening for fjerde gang siden 1974. Nå viser hun flere av sine serier på papir i diverse teknikker.

Aase Gulbrandsen er særlig kjent for sine kull- og blyanttegninger. I mange år har hun som tegner bidratt til å befeste tegnekunstens tradisjon i Norge. I denne utstillingen viser Aase Gulbrandsen et større spekter av hver serie som formidler hennes spontane arbeidsprosess. Motivene er som oftest hentet fra hennes nære omgivelser. Her henter hun frem det stemningsbærende i en abstraherende prosess som er både poetisk og spontan. Utstillingen viser også Gulbrandsen som en erfaren kolorist med en stillferdig ekspressivitet. Resultatet er en dynamisk samling med verk på papir som viser et imponerende kunstnerskap.

Aase Gulbrandsen er representert i mange norske samlinger som Telenor, Statoil og Hydro og er innkjøpt av Bergen Billedgalleri, Riksgalleriet, Nasjonalgalleriet, Oslo kommunes kunstsamlinger, Fonds national d’Art contemporain, Paris, og Utenriksdepartementet. Hun har utført flere utsmykkingsoppdrag ved blant annet Politihøgskolen i Oslo, Distriktshøgskolen Bø i Telemark, Høgskolen i Oslo og Gol Videregående skole.

Aase Gulbrandsen / Brit Bøhme

Brit Bøhme viser store kvadratiske malerier som står alene, samtidig som de har en innbyrdes samhørighet. Prosjektets idé er å kombinere trykk og maleri på lerret i store formater. De trykte flatene er både en bakgrunn for videre malerisk bearbeiding og samtidig like mye en selvstendig del av det totale uttrykket. De malte flatene sammen med de trykte, ofte med repeterende elementer, tilfører en dobbelthet. Den dobbeltheten som oppstår ved at trykte linjer og forskjellige overflater jobber mot og med hverandre bidrar til å skape forskjellige rom og dybde i bildene. Å kombinere ulike teknikker gir åpning for nye innfallsvinkler til maleriet og en ny type utforsking og eksperimentering.

Jan Pettersson ved Kunsthøyskolen i Bergen skrev i en tidligere katalogtekst om Brit Bøhmes maleri: ”Tanken om en typ av urbant naturinspirerat måleri är mycket närvarande i Brit Bøhmes arbeten. De linjer, ytor, avtryk, transparanta färglager, tillsammans med de kombinerade vertikala och horisontala kompositionerna i de olika målningarna ger en känsla av en inte uppenbar men på samma gång motsägande gravitet. Brit Bøhme är kontinuerlig på vandring genom måleriets både prövade och oprövade uttrycksmöjligheter.”

Dette utsagnet favner essensen i Brit Bøhmes kunstnerskap. Kjernen og kraften i arbeidene som sett i denne utstillingen er en klar videreføring av den kunstnerisk gransking og refleksjoner rundt betydningen av dybden i den maleriske flaten. Puls, rytme og rom skapes av linjer, farger og form.

Aase Gulbrandsen / Brit Bøhme

Brit Bøhme, opprinnelig fra Stavanger, har bodd og virket i Bergen siden 1977. Hun har atelier på USF Verftet. Hennes arbeider vises lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Hun kan blant annet vise til utstillinger i Paris, Budapest, Sofia, Kaunas, Stockholm, København og på visningssteder i Norge som UKS, Stavanger Kunstforening, Bergen Kunstforening, Hordaland Kunstsenter, Galleri Allmenningen, Galleri G og Hå gamle prestegård.

En kan finne Brit Bøhmes arbeider i samlingene til for eksempel Telenor og Statoil, og hun har gjort kunstneriske utsmykninger til blant annet Høyteknologisenteret i Bergen, Tollvesenet i Bergen, Stavanger fengsel, Arna Helseheim og Gullfaks A.

Det er utgitt en katalog i forbindelse med utstillingen.