Open today 12 — 17

DIPLOM Avgangsutstillingen 2005 KHiB

17.06.05 — 03.07.05
Bård Ask, DIPLOM, 2005

Årets Diplomklasse er den siste i sitt slag. Fra å tilby en fireårig diplomutdannelse har Avdeling Kunstakademiet nå lagt om til bachelor- og mastersystemet, noe som gjør årets avgangsstudenter til et historisk fenomen!

Den siste diplomutstillingen fremstår som rik og ambisiøs. Store video- og skulpturelle installasjoner og todimensjonale verk vil fylle Bergen Kunsthall med ulike fokus som blant annet: den fallerte mannsrollen, forholdet mellom tid og språk, det fangede blikket, spenningen mellom mystisisme og jordnær norsk kultur, menneskets tilsynelatende forflatede guddommelighet, brytningen mellom begjær og kritisk distanse i forførelsen. Dette blir en sammensatt utstilling hvor det humoristiske og alvorlige opererer som likeverdige strategier i utforskingen av det menneskelige. Blant arbeidene eksisterer en ærlig tilkortkommenhet og til tider forfriskende naiv tilnærming til subjektets kompleksitet som privat og intim størrelse og som del av et større sosialt, materielt og politisk system. Sentralt står bruken av språk både som form og kommunikasjon i ulike forsøk på å både avsløre og tilsløre mennesket.

Utstillerne er: Jorunn Abusland, Bård Ask, Isaac Cima, Kristian Øverland Dahl, Marit Kristine Flåtter, Lucia Gustavsson, Line Halvorsen, Ylve Thon Knutsen, Anders Dahl Monsen, Lisbeth Nordli, Anette Pettersen, Jorunn Myklebust Syversen, Arne Vinnem og Ida Falck Øien.

Kristian Øverland Dahl, DIPLOM, 2005

ÅPEN KONFERANSE OM BILLEDKUNSTUTDANNINGENS SITUASJON I NORGE

Oslo Kunstforening
Mandag 20. juni kl. 19

Det har den siste tiden versert en heftig debatt i offentligheten om kunstakademiene i Norge basert på sammenslåingen av kunsthåndverks- og billedkunstutdanningen. Dette skjer som følge en langvarig omstrukturering av den høyere utdannelsen som kulminerer i nedleggelsen av Akademiet!

Diplomstudentene 2005 fra Bergen ønsker i sammenheng med sin avgangsutstilling i Oslo å invitere til en diskusjon med utgangspunkt i følgende punkter:

– Bringe på det rene intensjonen for omleggingen av kunstutdanningen
– Situasjonen i dag
– Konsekvenser og veien videre

Innlegg ved:
– Tone Hansen, kunstner og stipendiat ved Statens kunstakademi
– Christel Sverre, kurator og fungerende rektor ved Mølla kunstskole
– Ordstyrer: Helga-Marie Nordby, kurator for Diplomutstillingen

Ønsket er å trekke inn stemmer som på ulike måter kan opplyse og belyse de intensjonene som preger dagens situasjon.

DIPLOM Avgangsutstillingen 2005 KHiB