Open today 12 — 17
Free entry

16.03.07 — 16.05.07
Ny figurasjon

Oslo Kunstforening starter vårsesongen med utstillingen Ny figurasjon, der 13 kunstnere på ett eller annet vis forholder seg til det figurative. I de intime skildringene finner man referanser til det underbevisste såvel som til japanske tegneserier og film, alkymi, science fiction, horror, fantasy m.m. Det er de små fortellingene og de subjektive erfaringene som utgjør utgangspunktene til disse verkene.

Det har vært en merkbart økende interesse for det figurative og fortellende de siste årene. I 2005 viste Museum of Modern Art i New York den mye omtalte utstillingen Drawing from the Modern 1975 – 2005. I 2006 ble utstillingen Back to the Figure – Contemporaray Painting vist på Die Kunsthalle der Hypo i München. Et femtitalls kunstnere, blant dem Liv Tandrevold Eriksen deltok i utstillingen Moderne fabler høsten 2006 på Konsthallen – Bohusläns Museum i Uddevalla. I november i år åpner Personal Mythologies på W139 i Amsterdam der Ane Graff inngår som en av kunstnerne.

Deltakende kunstnere: Marius Amdam, Ane Graff, Liv Tandrevold Eriksen, Christer Karlstad, Sverre Malling, Christian Messel, Are Mokkelbost, Astrid Nondal, Fredrik Raddum, Marianne Darlén Solhaugstrand, Marianne Wiig Storaas, Andreas Tellefsen, Daniel Østvold

Utstillingen markerer også nyåpning av galleriet etter en omfattende renovering støttet av Norsk kulturråd.