Boklansering: As Spaces Fold, Companions Meet

22.11.17
As Spaces Fold, Companions Meet

Velkommen til lanseringen av Eline McGeorges bok As Spaces Fold, Companions Meet.
Onsdag 22. november kl. 19

En samtale mellom Eline McGeorge og Natalie Hope O'Donnell vil finne sted under lanseringen. Samtalen vil foregå på engelsk.

Boken As Spaces Fold, Companions Meet er basert på en soloutstilling av Eline McGeorge med samme tittel ved Oslo Kunstforening i 2016 og tar for seg et utvalg av kunstnerens arbeid fra perioden 2003-2016.

Boken utgjør den første omfattende bokpresentasjonen av McGeorge sitt arbeid, som omfatter en bred variasjon av media, metoder og relevante tema og diskusjoner. Forutenom bortimot 100 bilder av McGeorge sine verk, inkluderer boken seks tekster som diskuterer og kontekstualiserer kunstnerens arbeid og generelle praksis.

Skriftlige bidragsytere er: Kunsthistoriker Marit Paasche, kunstkritiker Line Ulekleiv, kunsthistoriker Marcus Verhagen, teoretiker Henritte Gunkel, kunstnerisk leder ved Oslo Kunstforening Marianne Hultman og designer bak boken Maki Suzuki fra designgruppen Åbäke, London – i samtale med McGeorge.

Boken er realisert med støtte fra Kulturrådet, Vederlagsfondet og Langaar foundation. Den er utgitt av dent-de-leone i Storbritannia og av Forlaget Teknisk Industri i Norge og blir distribuert av Oslo Kunstforening, Hollybush Gardens, London og via kunstneren.

Eline McGeorge (f. 1970) bor og arbeider i London. Hun har utstilt i en rekke gallerier og kunstinstitusjoner internasjonalt siden hun fullførte sin utdannelse ved Goldsmiths College i London i 2000. Hun har hatt separatutstillinger ved blant annet Oslo Kunstforening (2016), Hollybush Gardens, London (2012), Gallery Kirkhoff, London (2007), Fotogalleriet, Oslo (2007), og har deltatt i utstillinger som Ode til en tiger, hymne til en vaskeklut, Kunstnerforbundet, Oslo (2016) og Vi lever på en stjerne, Henie Onstad Kunstsenter (2015). To av hennes videoverk hadde sine premierer på filmfestivalen i Berlin (2012, 2015). Eline McGeorge er representert av Hollybush Gardens, London.

Natalie Hope O’Donnell er kurator for samtidskunstprosjektene i Munchmuseet i bevegelse (2016–2019). Hun har doktorgrad fra Arkitekthøyskolen i Oslo om utstillingen som en romlig konstruksjon og utdannelse fra, blant annet, Royal College of Art i London og University of Oxford. O'Donnell er styreleder i Norsk Kuratorforening.