Boklansering: Heli Rekula – In Hemingway's Garden

31.01.15
Heli Rekula – In Hemingway's Garden

Book launch: Heli Rekula – In Hemingway's Garden

Oslo Kunstforening og Torpedo ønsker velkommen til boklanseringen av Heli Rekulas In Hemingway's Garden på Kunstnernes Hus.

6. februar kl. 19–20.30
Torpedo, Kunstnernes Hus, Wergelandsveien 17

Boken tar utgangspunkt i forfatteren Ernest Hemingways hjem på 1930-tallet i Florida. In Hemingway's Garden kan ses som en visuell refleksjon over landskapet som motiv og fotografiet som minne og dokumentasjon.

Inspirasjonskilden for arbeidene er hagen i forfatterens hjem, i dag et museum i Key West i Florida. Heli Rekulas tilnærming er sterkt personlig, som så ofte i hennes arbeider. Stedet og historiene sammen med de personlige minnene de brakte ledet Rekula tilbake til Hemingways hage igjen og igjen.

Heli Rekula ble tidigere i uken tildelt Finske kunstforeningens litteraturpris for 2014 for boken. Finske Kunstforeningen deler årlig ut en litteraturpris for beste kunstboken utgitt i landet. Litteraturpriset ønsker å fremme finsk kunstlitteratur av høy kvalitet og kunnskap om kunst.

"Fotografen og kunstneren Heli Rekulas bok In Hemingway's Garden kan karakteriseres som billedkunstlitteraturens kammermusikk. I den beskjedne men vakre boken lykkes Rekula skape en syntese av sine personlige opplevelser av Ernest Hemingways hjem og museum i Florida".

Boken inneholder et fyldig billedmateriale med kunstnerens egne arbeider sammen med arkivmateriale og to essays, ett av Heli Rekula selv, og ett av kunsthistorikeren Hanna Johansson. Lanseringspris er 200 kroner. Boken kan siden kjøpes på både Torpedo og Oslo Kunstforening for 300 kroner.

Et kortere samtale mellom Heli Rekula og Marianne Hultman, kunstnerisk og daglig leder i Oslo Kunstforening er planlagt til cirka kl. 19.30.

Utstillingen In Hemingway's Garden åpnet på Helsinki Contemporary i Finland i august 2013 og er siden vist ved Kunsthuset Kabuso i Hardanger, så i Oslo Kunstforening og til sist på Fotografisk Center i København.