Boklansering: I skvis – Om mellomsjiktet i kunstbyen Oslo

11.10.18
I skvis – Om mellomsjiktet i kunstbyen Oslo

Torsdag 11. oktober kl. 13 ønsker Curator Jour Fixe – et nettverk av kunstorganisasjoner i Oslo – hjertelig velkommen til lanseringen av rapporten I skvis – Om mellomsjiktet i kunstbyen Oslo. UKS’ MINIBAR er vertskap.

11. oktober kl. 13–15 på UKS.

Under lanseringen vil det holdes en panelsamtale (på norsk) med:
– Rina Mariann Hansen, byråd for kultur, idrett og frivillighet i Oslo
– Ruben Steinum, styreleder i UKS
– Emil Flatø, journalist og skribent
– Espen Røysland, medstifter av arbeidsgruppen Kreativt Naboskap og direktør for 0047
– Moderator: Natalie Hope O’Donnell, styreleder i Norsk Kuratorforening

Hvordan vil Oslo som kulturby forandre seg når de nye museene som bygges står klare ved vannkanten? Vil større deler av kommunens finansiering av kunst og kultur gå til driftsmidler i museene, på bekostning av små og mellomstore kunstinstitusjoner? Store institusjoner vil helt klart gjøre samtidskunsten mer synlig i Oslo, men vil de også gi næring til byens blomstrende kunstscene? Det pågående arbeidet med en kommunal handlingsplan for kunst i Oslo bør ha som hovedmål å sikre vilkårene for kunstproduksjon, samt å sørge for at små og mellomstore institusjoner får den støtten de trenger for å kunne tilby byens innbyggere ambisiøs og kritisk samtidskunst. De siste årene har en rekke uavhengige organisasjoner i kunst-Oslo organisert seg gjennom Curator Jour Fixe. Målet med samarbeidet er å sikre kunstnerens rolle i en by i rivende utvikling – gjennom tilgang til atelierer, verksteder og visningsrom.

Rapporten I skvis sirkler inn rollen mellomstore, ikke-kommersielle visningssteder for samtidskunst spiller i Oslo. Publikasjonen er bestilt av Curator Jour Fixe og utgitt av Oslo Kunstforenings forlag, OK BOOK. Boken inneholder en rapport skrevet av Emil Flatø, samt bidrag av Ruben Steinum, Monica Holmen (prosjektkoordinator og kurator ved Akershus Kunstsenter), Runa Carlsen (visuell kunstner) og Marianne Hultman (redaktør for boken og kunstnerisk og daglig leder ved Oslo Kunstforening).

Spesialpris under arrangementet er 100 kr. Ordinær pris er 150 kr.