Digital lansering: Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling 2020

10.12.20
Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling 2020

Årets Sparebankstiftelsen DNBs stipend deles på tre mottakere, og stipendutstillingen vil foregå digitalt og i byrommet.

Oslo Kunstforening og Sparebankstiftelsen DNB er glade for å presentere stipendutstillingen for trettende år på rad. De tre deltakende kunstnerne i årets utgave er Berivan Erdogan, Hanni Kamaly og Kjetil Skøien.

Mange kulturinstitusjoner har brukt dette året til å tenke nytt rundt formidling og kommunikasjon av sitt kunsttilbud. Som en respons på det økonomiske presset som pandemien har lagt på kunstnere, og for å lette presset på institusjonen om å være fysisk åpent for publikum, har Oslo Kunstforening tatt den ekstraordinære avgjørelsen om å spre både årets Sparebankstiftelsen DNBs stipend og presentasjonen av utstillingen.

Kunstnerne skal produsere verk som presenteres utenfor det fysiske galleriformatet. Pengene som spares ved ikke å montere en fysisk utstilling er omdisponert, og vil sammen med vederlag, produksjonsmidler og det delte stipendet utgjøre 150.000 kroner til hver kunstner.

I tillegg til å støtte de tre kunstnerne, vil stipendutstillingen fremme kunstpraksiser som ikke krever fysisk eller sosial tilstedeværelse i selve galleriet, og som dermed omdefinerer hvordan man får tilgang til og opplever utstillingen.

Årets Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling vil foregå digitalt så vel som i byrommet, på Instagram så vel som på OKs hjemmeside med start 10. desember og frem til 7. februar 2021.