Seminar: Gitte Sætre – Deception in High Places: Woman Cleaning Weapon Industry

26.02.16
Gitte Sætre – Deception in High Places: Woman Cleaning Weapon Industry

Oslo Kunstforening og Transnational Arts Production ønsker velkommen til seminar og miniutstilling med Gitte Sætre om kunst og aktivisme.

26. februar kl. 13–16
Oslo Kunstforening

Gitte Sætres seneste videoperformance utspiller seg på våpenmessen DSEI i London der verdens våpenprodusenter og interesserte kjøpere møtes. Sætres performance er en reaksjon på samfunnets dobbeltmoral der den norske og internasjonale våpenindustrien tjener store penger på andres konflikter.

Woman Cleaning er en serie video-performancer basert på botsarbeid, hvor kunstneren vasker steder og gjenstander som en metode for å rense vår kollektive samvittighet. Å vaske er en måte å skape harmoni på og ta tilbake kontrollen over ens omgivelsener. I serien Woman Cleaning opptrer Sætre som en kvinnelig karakter som flittig vasker seg nærmere en forståelse av verden rundt oss. Vaskekluten tar henne til sentrum av store geopolitiske spørsmål. Vaskeritualet har religiøse konnotasjoner, og prosjektet er drevet av feminisme, humor og håp for fremtiden.

Krist Gruijthuijsen er kurator og kunstnerisk leder ved Grazer Kunstverein i Graz, Nederland, og programdirektør ved masterprogrammet i Kunstfag ved Sandberg Institute i Amsterdam. På seminaret vil Gruijthuijsen snakke om den amerikanske kunstneren Mierle Ukeles praksis og Gruijthuijsens egne pågående undersøkelser om hvordan forholdet mellom privat og offentlig kommer til uttrykk i kunstneriske praksiser.

Susanne M Winterling er billedkunstner og professor i billedkunst ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har bakgrunn i filosofi og fra et kunstnerkollektiv som stiller spørsmålstegn ved kunstens forhold til samfunnet, hierarkiske strukturer og kunnskapsproduksjon. På seminaret vil Susanne M Winterling snakke under tittelen Gestures, cleaning, political ecology and the commons: Gjennom å velge en poetisk snarere enn en maktorientert praksis vil hun se på økologien i verkene og nødvendigheten av å stille spørsmålet ”hvem synger nasjonalstaten”, litt kjettersk, men samtidig som en grandios gest.

Malin Barth er kurator og direktør ved Stiftelsen 3,14 i Bergen. På seminaret vil Malin Barth holde en samtale med Gitte Sætre. Stiftelsen 3,14 vil vise en utstilling med Gitte Sætre under Bergen Assembly 2016.Gitte Sætre jobber innenfor ulike disipliner; med dialogbasert kunst, performance, foto, video og lyd. Verkene hennes tar opp filosofiske tema som tilgivelse, skyld og frihet, både i nære relasjoner og i nasjonale og internasjonale politiske anliggender. Sætres arbeider har blitt vist over hele verden, og i 2015 hadde hun visninger i Norge, India, Indonesia og Polen.

Deception in High Places: Woman Cleaning Weapon Industry vises 27. og 28. februar ved Oslo Kunstforening, Rådhusgaten 19, kl. 12–16.

Seminar program
13.00 Welcome by Brynjar Bjerkem, Marianne Hultman
13.15 Key Speaker: Krist Gruijthuijsen
13.45 Questions, comments from the audience
14.00 Key Speaker: Susanne M. Winterling
14.30 Discussion between Gruijthuijsen, Winterling and the audience moderated by Marianne Hultman
15.00 Coffee brake, possibility to see Gitte’s work
15.15 Conversation between Gitte Sætre and Malin Barth, director Stiftelsen 3,14 in Bergen
15.45 Summary
16.00 The End

Seminaret og miniutstillingen er et samarbeid mellom TrAP og Oslo Kunstforening.