Kunstnersamtale: Bakketun & Norum

21.02.18
Bakketun & Norum, Anthropology Archeology Apology, 2018

Velkommen til samtale i utstillingen Anthropology Archeology Apology.

Bakketun & Norum med Henrik Plenge Jakobsen (DK)
21. februar kl. 18-19.30

Andrea Bakketun & Christian Tony Norum har arbeidet som en kunstnerduo ved siden av sine egne praksiser siden 2012. Deres samarbeid danner et tredje uttrykk, der to vidtfavnende kunstnerskap kommer sammen og kolliderer på simultant vis. Anthropology Archeology Apology viser en totalinstallasjon som beveger seg igjennom OKs tre rom. I installasjonen inngår blant annet skulptur, video, oljemaleri, akvareller og kjemikalier på papir.

Ved å grave i fortiden og i jorden kan vi lære mer om oss selv og om våre konstruksjoner av minnet og av våre omgivelser. Arbeidene i utstillingen kan virke kaleidoskopiske, ettersom de opererer i ulike tidsskalaer og rom på samme tid – zoomende inn på de minste detaljer, med universelle perspektiver i bakhodet. Duoen undersøker intuitivt sine omgivelser, arkitektoniske og fysiske kvaliteter på et sted, så vel som reminisensen etter et objekt, et spor av en personlig historie eller historisk hendelse.

Henrik Plenge Jakobsen (f. 1967, København) jobber med konsept- og appropriasjonskunst i form av skulptur, installasjon, tekst, lydkomposisjon, film, maleri, performance samt prosjekter i det offentlige rom. Hans kunstneriske praksis kan på et overordnet nivå oppfattes som en slags diagnose av grunnbetingelsene vi presenteres for og må forholde oss til som individer og samfunn. Dette betyr at hans arbeid både kan ta utgangspunkt i universelle eksistensvilkår såvel som i spesifikke historiske, sosiopolitiske eller kulturelle og språklige problematikker. Plenge Jakobsen har hatt en omfattende utstillingsaktivitet de siste 25 årene. Han var professor ved Kungliga Konsthögskolan i Stockholm fra 2000-2003 og ved Kunstakademiet i Oslo fra 2006-2012.