Kunstnersamtale: Gavin Jantjes & Dag Erik Elgin

18.10.17
Gavin Jantjes

Velkommen til sofasamtale i utstillingen The Exogenic Series (Aqua).

Gavin Jantjes og Dag Erik Elgin
Onsdag 18. oktober kl. 18-19.30

De siste to årene har kunstnerne Gavin Jantjes og Dag Erik Elgin hatt en pågående samtale om maleri. Den 18. oktober fortsetter samtalen i Oslo Kunstforenings sofa.

I Oslo, så vel som internasjonalt, er Gavin Jantjes for folk flest kjent som tidligere seniorkurator for internasjonal kunst ved Nasjonalmuseet i Oslo og tidligere kunstnerisk leder ved Henie Onstad Kunstsenter. Jantjes har fungert som en viktig meningsbærer og bidragsyter til samtidskunstscenen i Norge. Hans kjærlighet for maleriet ledet han til å kuratere An Appetite for Painting, hans siste utstilling for Nasjonalmuseet i 2014. Forskningen som lå til grunn for denne utstillingen staket vei for hans retur til atelieret og den daglige malepraksisen året etter.

Dag Erik Elgin arbeider med en pågående undersøkelse av maleriets historie i spenningsfeltet mellom modernismens idealer og samtidens visuelle uttrykk. Arbeidet er forankret i maleri som daglig praksis og verktøy for historisk analyse der tekstproduksjon inngår som en vesentlig komponent. Av aktuelle utstillinger kan bl.a nevnes La Collection Moderne, Museum Kunst der Westküste, Föhr 2018, Mirror falling from the Wall, Galleri Opdahl, Stavanger 2017, The Armory Show, New York 2017, Originals Grisaille, OSL contemporary 2016, Expanding Frontiers, Fondation Hippocréne, Paris 2016, In search of Matisse, Henie Onstad Kunstsenter (HOK) 2015, Black Mountain-An interdisciplinary Experiment, Hamburger Bahnhof, Berlin 2015. Elgin ble tildelt Carnegie Art Award 2014 og var professor ved Kunstakademiet i Oslo 2010-2016.