Kunstnersamtale: Inger Johanne Grytting og Joakim Borda-Pedreira

16.03.16
Inger Johanne Grytting, Nye arbeider, 2016

Velkommen til en samtale mellom Inger Johanne Grytting og Joakim Borda-Pedreira 16. mars kl. 18–20.

Samtalen holdes i forbindelse med Inger Johanne Gryttings utstilling Nye arbeider som varer frem til 10. april.

Hovedelementet i Inger Gryttings tegninger og malerier er streken. Den dras med blyant eller pensel og følger ofte et spalteformat. Hver arbeid begynner i øvre venstre hjørne for så å gå nedover og begynne på nytt i neste spalte.

Hver strek er unik, den bærer med seg kroppens tyngde, armens bevegelse over flaten, penselens trykk. Grytting har selv beskrevet det som meiselens repetitive skår i en tredimensjonal materie. Hun studerte skulptur ved the New School på slutten av 70-tallet.

Inger Johanne Grytting er født 1949 i Svolvær og har røtter i Tromsø. Allerede i 1972 flyttet hun til New York City, hvor hun har blitt boende. Gryttings atelier og hjem på Manhattan har vært et naturlig samlingssted for besøkende norske kunstnere i mange år.

Joakim Borda-Pedreira er kunstkritiker og kurator. Han har tidligere vært kunstredaktør for Plaza Magazine (2007-2011), kurator for Festspillene i Nord-Norge (2012-2015) og var inntil nylig daglig leder for Kunstsentrene i Norge. Mellom 2012 og 2014 drev han The Boiler Room, et visningsrom for samtidskunst i Oslo. Borda-Pedreira har medvirket i et stort antall publikasjoner om kunst og design i Norge og i utlandet.