Oslo kulturnatt: Filmvisning og kveldsåpen utstilling

15.09.23
Signe Johannessen Puppy Play 2020 Foto av Helge Olsén

Signe Johannessen, Puppy Play, 2020. Foto: Helge Olsén

Signe Johannessen Puppy Play 2020 Foto av Helge Olsén

Signe Johannessen, Puppy Play, 2020. Foto: Helge Olsén

Velkommen til langåpent i Oslo Kunstforening fredag 15. september.

Kl. 18-21: Visning av videoverket Puppy Play (2020) av Signe Johannessen.

Visningen foregår i første etasje, under Oslo Kunstforenings egne utstillingslokaler. Rådmannsgården, som huset kalles, er fra 1626 og fremstår som en tidsmaskin, hvor gipsstukkatur, veggmalerier og falmet velurtapet gir et stemningsfullt bakteppe for filmvisningen.

I Puppy Play møter vi en gruppe pelskledde barn som leker i skogen. Perspektivet veksler mellom nærhet og avstand, mellom uskyld og terror, og skaper en ambivalens hos betrakter, som om det ligger en katastrofe på lur, der barna har blitt overlatt til å klare seg selv. Videoverket Puppy Play inngår i Moderna Museet i Stockholm sin samling. Les mer om verket her

Kunstneren vil være til stede på arrangementet, og utstillingen vil være åpen fra kl. 12-21 – vi ses!

Signe Johannessen

Signe Johannessen er født 1978 i Alstahaug, Norge og bor og arbeider i Gnesta utenfor Stockholm. Hun er utdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo og Kungliga Konsthögskolan i Stockholm og jobber primært med skulptur, video, tegning og performance. Johannessen samarbeider ofte med andre typer kunnskapsfelt knyttet til forskning, arkeologi og historie. Hun er en av grunnleggerne av Art Lab Gnesta, et selvorganisert kollektiv for kunstnerisk og eksperimentell praksis i Sörmland i Sverige.

Johannessen har en aktiv utstillingsvirksomhet og har blitt vist på institusjoner som Moderna museet, Accelerator og Färgfabriken i Stockholm, Örebro Konsthall, LIAF (Lofoten Internasjonal Art Festival) og EFA Project Space, New York. Hun er representert i en rekke samlinger, slik som Moderna museet i Stockholm, Statens konstråd og Ystad Konstmuseum. Johannessen jobber for tiden med separatutstillinger som skal presenteres på Lilith Performance Studio i Malmø og Rønnebæksholm i Danmark. Johannessen skal delta på Coast Contemporary – Ocean Eyes i september, og en tredje versjon av Posthumous Tales skal vises på Nordnorsk kunstnersenter i Svolvær i november i år.