Oslo kulturnatt: Kveldsåpent og omvisning med Michael O'Donnell

16.09.22
Michael O'Donnell, Look Who's Talking, 2022. Foto: Julie Hrnčířová

Vi holder kveldsåpent kl. 17-21, med kunstneromvisning kl. 18. Oslo Kunstforening viser separatutstillingen Look Who's Talking av Michael O'Donnell.

Engelskfødte O'Donnell (f. 1950) har siden slutten av 1970-tallet vært en markant figur på den norske kunstscenen, både som utøvende kunstner og som mangeårig professor i skulptur ved Kunstakademiet i Oslo.

Med utdannelse fra Royal College of Art i London og påvirkning fra internasjonale strømninger, spesielt ny britisk skulptur, tilførte O'Donnell noe nytt i norsk sammenheng. Fra hans første separatutstilling på UKS i 1979 med tittelen That Precious Object Again har han vært opptatt av å utforske og utfordre skulpturens posisjon som monument og meningsbærer, ofte gjennom kombinasjon av utradisjonelle materialer og et politisk engasjement.

Til utstillingen i Oslo Kunstforening viser han tre større installasjoner med nye skulptur- og videoproduksjoner. I Look Who's Talking presenteres vi for mørke kapitler i verdenshistorien hvor blant annet atomtrusselen, dødsstraff og andre verdenskrig danner bakteppe for tre ulike fortellinger.