Oslo kulturnatt: Performance-kveld med Tanja Schlander

13.09.19
Tanja Schlander

Vi har gleden av å invitere til vill jazz og tarotkort fra en radikalisert Pippi Langstrømpe kl. 18-19 under Oslo kulturnatt.

Medvirkende:
Tanja Schlander – vokal og performance
Julia Morgan – fiolin
Erik Kimestad Pedersen ­– trompet
Ole Mofjell – trommer
Andreas Røysum – klarinett
Admir Korjenic – klangregissør

I sin lydkunst- og performancepraksis fremstiller den danske kunstneren Tanja Schlander seg ofte som sin heltinne Pippi Langstrømpe. Hun bruker også elementer fra soneterapi, astrologi og tarot i arbeidene sine. Denne performance-kvelden vises i forbindelse med Rona Yefmans utstilling The Strongest Girl in the World og produseres i samarbeid med Ultima.

Først vil Schlander foreta en synsk tarot-lesing med spesiallagde tarotkort. Her bruker hun kort med scener fra Pippi-bøkene til å spå gjester blant publikum. Deretter presenteres en improvisatorisk frijazzutblåsning med Schlander som vokalist, der bandmedlemmene er utkledd som karakterer fra Astrid Lindgrens univers. I sin tredje performance, The Vaginal Phonogram, fører hun en mikrofon inn i intime kroppsåpninger for å danne et innvendig lydportrett av seg selv.

Gratis og åpent for alle.

Utstillingen har mottatt generøs støtte fra The Artis Grant Program. Oslo Kunstforening er støttet av Oslo Kommune og Kulturrådet.