Samtale: Love dares you to care for the people on the edge of the night

08.03.19
Love dares you to care for the people on the edge of the night

«love dares you to care for the people on the edge of the night»
– et samarbeid mellom Oslo Kunstforening og Martin White, Pro Sentret og PION

Alle er invitert til å delta i en åpen diskusjon fasilitert av interesseorganisasjoner for sexarbeidere og Oslo Kunstforening. Målsetningen er å finne måter for offentlige kulturinstitusjoner å sameksistere med sexarbeid i Kvadraturen på og for å uttrykke solidaritet med sexarbeidere i området.

Samtalen vil inkludere representanter fra kunstinstitusjoner i byområdet Kvadraturen, som Stina Högkvist og Geir Haraldseth (Nasjonalmuseet), Hilde Lunde (Tegnerforbundet), Marianne Hultman (Oslo Kunstforening) med flere; samt fra Pro Sentret og PION – Sexarbeidernes Interesseorganisasjon.

Dette er en åpen, offentlig samtale, initiert av Oslo Kunstforening for Kunst i Kvadraturens årsprogram – som består av 12 arrangement huset av kunstinstitusjoner i samarbeid med naboer i byområdet. For Oslo Kunstforenings innslag til KiK-programmet inviterte vi Martin White, en kollega og kunstner som stiller ut hos OK i februar/mars 2019, til å forme et bidrag. Whites forslag var å samarbeide, ikke med en fast Kvadraturen-institusjon, men nærmere en marginal institusjon.

Vår intensjon er å ta plattformen Kunst i Kvadraturen, og vår posisjon som en offentlig kulturinstitusjonen, i bruk – for å uttrykke solidaritet med sexarbeidere generelt og i Kvadraturen spesifikt. En hel del mediedekning har blitt tilegnet synspunktene til et utvalg lokale butikkeiere som ønsker å fjerne sexarbeidere fra det lokale området. Vi, samlet som kunstorganisasjoner, ønsker å uttrykke et opponerende standpunkt. Som offentlige institusjoner, delvis finansiert av offentlige midler, er vi ikke underlagt et publikumsengasjement som dikteres av kommersialitet. Vi kan stå bak og representere publikum i alle dets former og kompleksiteter. Her i Kvadraturen utgjør sexarbeidere medlemmer av vår offentlighet. Vi er ikke enige i at et område behøver å fjerne sexarbeid for å oppleve økonomisk vekst. Vi ønsker å uttrykke en genuin solidaritet og å adressere sexarbeidere som respekterte medlemmer av offentligheten.

Denne samtalen har blitt organisert for å skape en kontaktflate mellom oss og sexarbeidere og interesseorganisasjoner for sexarbeidere – og for å spørre hva vi kan gjøre og hvordan. Vi er samlet her for å høre om erfaringer og behov.

Vi ønsker å behandle saken i en medborgerlig ånd, som mellom mennesker, fremfor å gå inn i en debatt om lovmessigheter. Det er mange steder som har fasilitert for en debatt om Sexkjøpsloven, og vi kan dirigere dere til disse forumene, men vi ønsker oss en hensynsfull offentlig samtale om sexarbeidere og offentlige kulturinstitusjoners plikt, og om vi kan fungere sammen.

Samtalen vil finne sted i utstillingen Is this OK? av Martin White & Matthew Berka og vil foregå på norsk/engelsk.

Arrangementet er en del av Kunst i Kvadraturens nye årsprogram i samarbeid med naboer i byområdet.