Utstillingsåpning: Bakketun & Norum – Anthropology Archaeology Apology

18.01.18
Bakketun & Norum, Anthropology Archaeology Apology, 2018

Bakketun & Norum, Anthropology Archeology Apology, 2018

Vi gleder oss over å innlede vårsesongen med separatutstillingen Anthropology Archaeology Apology av kunstnerduoen Bakketun & Norum. Velkommen til utstillingsåpning torsdag 18. januar kl. 18–20!

Andrea Bakketun var sist aktuell med separatutstillingen Puck i Kunstnerforbundets vindussal i oktober/november. Christian Tony Norum presenterer for tiden nye arbeid i en solo-utstilling ved Galleri K frem til 14. januar 2018. Ved siden av sine individuelle praksiser har paret stilt ut som kunstnerduoen Bakketun & Norum siden 2012. Sammen har de har stilt ut og vist performancer på blant annet Kunstforeningen GL STRAND, København; UKS (Unge Kunstneres Samfund), Oslo; Papay Gyro Nights Arts Festival, Orknøyene og Cattle Depot Artist Village, Hong Kong.

Duoen undersøker intuitivt sine omgivelser, arkitektoniske og fysiske kvaliteter på et sted, så vel som reminisensen etter et objekt, et spor av en personlig historie eller historisk hendelse. Samarbeidet danner et tredje uttrykk, der to vidtfavnende kunstnerskap kommer sammen og kolliderer. Utstillingen vil vise en totalinstallasjon som beveger seg igjennom Oslo kunstforenings tre rom. I installasjonen inngår bl.a. skulptur, video, oljemaleri, akvareller og kjemikalier på papir.

Bakketun & Norum ble tildelt Sparebankstiftelsen DNBs stipend hos Oslo Kunstforening i 2015.