18.09.12 — 18.10.12
Ann Cathrin November Høibo

Ann Cathrin November Høibo ble i 2010 tildelt Sparebankstiftelsen DNB NORs kunststipend på 100 000 kroner for verket Preparation for A Masterpiece.

Juryens begrunnelse var følgende: Kunstneren bruker konkrete gjenstander, og besitter stor komposisjon og materialfølelse. Verket kan oppleves både som oppriktig og gåtefullt, intimt likefullt eksponerende; et verk som inviterer til involvering. Verket kan åpenbart ses i lys av 50- og 60-tallets materialkunst, uten at det reduserer verket til referansekunst eller gjør det datert. Juryen berømmer kunstnerens metode, verkets kompleksitet og vitalitet.

Når Ann Cathrin November Høibo nå vender tilbake til Oslo Kunstforening har hun invitert med seg Else-Marie Jakobsen, Tori Wrånes og Tiril Hasselknippe (CEO gallery). I utstillingen inngår en skulptur som er gjort i samarbeid med Jakobsen og Wrånes samt en introduksjon av et utvalg av kunstnere representert av CEO gallery i Malmö. Galleriet kommer til å vise verk av Calla and Max Pitegoff (US/DE), Vittorio Brodmann (CH) Sandra Mujinga (NO), Mia Goyette (US/DE), Jakob Simonson (SE), Grayson Revoir (US) samt Ann Cathrin November Høibo og Tiril Hasselknippe.

Utstillingen har fått støtte fra BKV.

Ann Cathrin November Høibo er født i 1979 i Kristiansand, bor og jobber i Oslo/New York. Hun har en MA fra Kunsthøyskolen i Oslo og Städelschule i Frankfurt am Main, Tyskland. Ann Cathrin November Høibo har det seneste året holdt separatutstillinger ved Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden og STANDARD (OSLO). Hun har medvirket i en rekke gruppeutstillinger, blant annet: The Art of Cooking, Royal T Cafe, Los Angeles, Five Thousand Generations of Birds, Fitjar. Game of Life, Kristiansand Kunsthall og A Disagreeable Object, SculptureCenter, New York, alle i 2012.

Ann Cathrin November Høibo

Else Marie Jakobsen (født 1927 i Kristiansand) er en norsk designer og tekstilkunstner bosatt i Kristiansand. Hun er utdannet fra Statens håndverks- og kunstindustriskole (SHKS) 1946-1951 og studerte senere på et gobelinverkstedet De Knipscheer i Nederland (1950). Hun var en periode fra 1951 designer på Høie fabrikker i Kristiansand. Samtidig begynte hun å lage billedtepper. Hennes debututstilling ble holdt i Kunstnerforbundet i Oslo i 1966. Else Marie Jakobsen er kjent for sitt arbeid med altertavler. Hun har laget over tretti altertavler i inn- og utland, blant annet i Danmark, Spania og Emiratene. Hun har vevd over fem hundre billedtepper til private hjem og offentlige bygninger.

Tori Wrånes (født 1978 i Kristiansand. Hun bor og arbeider i Oslo) gikk ut av kunstakademiet i Oslo i 2009 og arbeider hovedsaklig med stemme og skulptur med utgangspunkt i performance. Gjennom materialer og kostymer undersøker hun ulike måter å eksistere på. Wrånes arbeider med stemmen og instrumenter som musikalsk og skulpturell støtte. Hun liker å forlate forstanden og la fantasien overta. Arbeidene vises i gallerier, konsertscener og teatre og mindre opplagte steder. Hun har stilt ut ved bl. a Colombo Art Biennale, Sri Lanka, Human Resources and The Night Gallery; Los Angeles, CA, USA, SXSW; Texas, USA, Den Frie Center of Contemporary Art; København, Denmark, Haninge Konsthall, Stockholm, Sweden, Künstlerhaus Bethanien; Berlin, Germany, Bergen Kunsthall; Bergen, Norway, Henie Onstad Kunstsenter; Høvik, Norway and Palais de la Découoverte; Paris, France.

CEO Gallery, Malmö

Vittorio Brodmann (født 1987 i Ettingen i Sveits, bor og jobber i Wien). Brodmann undersøker forholdet mellom komedie og maleri. I utgangskpunktet er han en maler, men han bruker også performance eller video for å gli inn i ulike karakterer, som rollen til en danser eller stand-up komiker.

Mia Goyette er en skulptør basert i Berlin. Hennes arbeid kombinerer elementer av ready-mades, en forskning på de animerte relasjonene til objektenes identitet.

Tiril Hasselknippe (født 1984 i Arendal, bor og jobber i Malmö). Hasselknippe jobber som skulptør og skribent, og kuraterer gjennom utstillingsstedet CEO Gallery som åpnet i oktober 2011.

Calla Henkel og Max Pitegoff (født 1988) er kunstnere som samarbeider med en rekke ulike formspråk som inkluderer fotografi, skulptur, performance, service, drinker, dans og samtaler.

Sandra Mujinga (født 1988 i D.R Kongo, basert i Malmö). Mujinga arbeider innenfor ulike medium som video, performance og musikk gjennom en mangfold av ulike alter-egos og signaturer.

Grayson Revoir (født 1983, CA, basert i New York). Revoir jobber med et hovedfokus på skulptur, men fritt oppløser sine temaer med medium som performance, maleri og tegning.

Jakob Simonson (født 1974 i Skara, Sweden, bor og jobber i Malmö). Simonsen bruker monokromen og arkitektur som krysspunkt i maleri og installasjon.