Marie Buskov

Foldet perspektiv

15.01.15 — 22.02.15
Marie Buskov, Foldet perspektiv, 2015

Oslo Kunstforening er glade for å presentere nye arbeider av Marie Buskov i vår første utstilling dette året.

Marie Buskov utforsker forholdet mellom todimensjonale bilder og tredimensjonale former. Hun jobber hovedsakelig med skulptur og installasjon, hvor fotografiet og dialogen med rommet er utgangspunkt og råmateriale. Buskov arbeider med grunnleggende begreper som rom, skala, form, rytme, repetisjon, spenning og balanse. Forholdet mellom det lukkede og det åpne, og kontrastene i form og volum.

I 2012 ble Marie Buskov tildelt Sparebankstiftelsen DNBs kunststipend på Oslo Kunstforening. Juryen uttalte den gang: “Arbeidet til årets prisvinner utmerker seg med et intelligent visuelt uttrykk og en svært presis forståelse av rom. I 'Second Presence (Leaning, Lying, Hanging, Standing)' har kunstneren gjort et stedspesifikt arbeid som forholder seg til blikk, kropp og bevegelse i rommet. Med minimale virkemidler klarer hun å skape en kompleks og særegen virkelighet”.

Marie Buskov presenterer en ny serie skulpturer i svartstål og arbeider i papir på vegg. Fra egne fotografier av arkitektoniske strukturer i utstillingslokalet og byrommet utenfor har hun skåret ut skulpturelle former. Det fotografiske utgangspunktet vitner om en sett virkelighet, men løsrevet framstår de som rene former, gjenkjennelige og fremmede på samme tid.

Marie Buskov, Foldet perspektiv, 2015

Marie Buskov (f. 1980) er utdannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København og Kunstakademiet i Oslo, hvor hun tok sin Master i 2009. Hun har deltatt på flere gruppeutstillinger, blant annet på Kunstnerforbundet, Charlottenborg Kunsthall, København, og Ballhaus Ost, Berlin. Hun har også gitt ut en fanzine på Torpedo Press, og var fra 2008–2012 medredaktør av UKS Forum. I 2013 hadde hun sin første separatutstilling på Kunstnerforbundet, Oslo. I februar 2015 deltar hun på gruppeutstillingen NN-A, NN-A, NN-A, Ny Norsk Abstraksjon på Astrup Fearnley Museet som i 2016 går videre til Stavanger Kunstmuseum. Høsten 2015 er Buskov aktuell med ny separatutstilling på det kunstnerdrevne galleriet Elephant i Lillehammer. Marie Buskov har siden 2011 vært ansatt som formidlingsansvarlig på Kunstnernes Hus i Oslo.