Pushwagner

Hello Everybody

08.05.08 — 01.06.08
Pushwagner, Hello Everybody, 2008

Pushwagner regnes som Norges undergrunnskunstner nummer 1. I de siste årene har han fått betydelig oppmerksomhet. I april var han aktuell i forbindelse med Berlinbiennalen og i juni er det dags for Sidneybiennalen.

På syttitallet samarbeidet Pushwagner med forfatteren Axel Jensen. De hadde laget tegneserier sammen, men Pushwagner ønsket og eksperimentere med mulighetene til å utvikle tegneseriespråket fra masseprodusert kitsch til en kunstnerisk uttrykksform. Det resulterte blant annet i serigrafiserien En dag i familien Manns liv, som ble vist første gang i Stockholm våren 1980, først på Stockholms universitet og senere på våren i ABF-Huset (Arbetarnas Bildningsförbund) på Sveavägen. Der ble utstillingen tatt ned kort tid etter vernissagen. Man misforstod bildene og trodde Pushwagner drev gjøn med arbeiderklassen.

Pushwagner, Hello Everybody, 2008

I Norge ble serien vist for første gang på Henie Onstad sommeren 1980. En monumentalversjon av serien, en 134 meter lang frise, ble vist i overlyssalen i Kunstnernes Hus i 1997, under tittelen DADADATA: A Day in the Life of Family Man. Oslo Kunstforening viser et utvalg av 14 store akrylmalerier fra serien, sammen med en komplett versjon av serigrafiene. Akrylmaleriene ble laget under et opphold i New York i 1988-89. Bildene har ikke vært vist siden 1991.

Inntektene fra salget av seriegrafiene går til Pushwagner.