Kunstakademiets avgangsutstilling BA

Free Education for Some*

03.05.24 — 12.05.24
Kunstakademiets avgangsutstilling BA 2024, Free Education for Some*. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Kunstakademiets avgangsutstilling BA 2024: Free Education for Some*

Velkommen til Kunstakademiets avgangsutstilling i Oslo Kunstforening. Vi fortsetter samarbeidet med Kunstakademiet i Oslo og viser morgendagens kunstnere. I år er det 18 avgangsstudenter fra bachelorprogrammet som vil fylle huset i Rådhusgata 19 – det vil si Oslo Kunstforening og også hele første etasje, i den historiske og ærverdige Rådmannsgården.

"Det er inspirerende å se hvordan de unge kunstnerne, på tvers av tematikker og uttrykk, samarbeider om å lage en utstilling hvor den individuelle stemmen fra hver kunstner finner sin plass i den helhetlige presentasjonen."
– Dirkjan van der Linde, kurator for utstillingen og lektor ved Kunstakademiet i Oslo

Årets nyutdannede kunstnerne er Åsa Elida Wigum Skjetne, Chai Saeidi, Idunn Christophersen, Käbi Sara Beate Apelgren Backlöf, Kassia Marin, Kristjan Breki, Marit Aasmoe, Marius Mallet, Natasha Ferrante, Nelly Riverlou, Per Antonsen Guttormsgaard, Sara Melin, Sellia Goba, Stine Teodora Holm, Tedros Sibhatu, Tuva Rasmussen Tørresdal, Vera Moi og Yanina Zaichanka.

"Som landets første og eldste kunstinstitusjon er det en fin symbolikk i å kunne vise det som de helt nyutdannete er opptatt av – det som berører den neste generasjon kunstnere her og nå."
– Elisabeth Byre, kunstnerisk leder, Oslo Kunstforening

*I 2024 ble det innført skolepenger for studenter utenfor EØS og Sveits som vil studere her i Norge. Gratis utdanning for alle er en av bærebjelkene i et demokratisk samfunn, og tittelen på årets utstilling Free Education for Some* peker på debatten rundt, samt ringvirkningen som følger fjorårets vedtak. Tittelen går også i dialog med tittelen til Kunstakademiets MA-avgangsutstilling, Free Education for All som åpnet 12. april på Kunstnernes Hus, og kan leses som: Dette er det vi ønsker oss, dette er hva vi har (eller omvendt).