Ukichiro Nakaya

Letters Sent from Heaven

26.08.17 — 24.09.17
Ukichiro Nakaya, Letters Sent from Heaven, 2017

Oslo Kunstforening har gleden av å presentere en syklus av sammenknyttede verk og hendelser i samarbeid med Statsbygg og Nasjonalmuseet, Ultimafestivalen, Dansens Hus og Ekebergparken.

Kjernen i denne syklusen av sammenknyttede verk og hendelser er utstillingen Letters Sent from Heaven med den eksperimentelle japanske fysikeren Ukichiro Nakayas fotografier av snøkrystaller og elektrostatiske utladninger, som åpnet på Oslo Kunstforening 26. august.

Fotografiene ble tatt av Nakaya og hans kolleger på 1920- og 1930-tallet. Fotoene er vitenskapelige dokumenter, men er samtidig preget av et tydelig kunstnerisk uttrykk. De minner oss på verdien av observasjon og av bilder, både i forskning og i vår evne til å oppfatte og tolke det vi ser. Dette er en påminnelse om at forskningsbasert arbeid kan strekke seg utover ren empirisk tolkning av data, mot poetisk og holistisk observasjon av naturlige fenomen.

Nakayas forskning begynte med undersøkelser av gnistene som oppsto under elektrostatiske utladninger. Når han senere oppdaget kompleksiteten i snøkrystallene ble han så betatt av deres skjønnhet at han endret retningen på sin forskning. Som et resultat av dette utviklet han verdens første syntetiske snøkrystall i 1936.

Ukichiro Nakaya, Letters Sent from Heaven, 2017

Det er mye å lære av Nakayas arbeidsmetoder og hans ambisjoner om å observere og tolke naturen, i tillegg til hans ønske om og kapasitet til å dele sin kunnskap med mange mennesker. Nakaya var blant annet en tidlig produsent av vitenskapelige filmer. I utstillingen inngår to filmer som beskriver hans forskning. Den ene, Frost Flower, ble laget i forbindelse med den første ICSI-konferansen (International Commission on Snow and Ice) i Oslo i august 1948. Dette er andre gang denne filmen vil vises i Oslo, 69 år etter.

Den usedvanlige tilfeldigheten av å vise Frost Flower i Oslo nok en gang, fungerer som en observasjon over vår endrende holdning mot naturen, eller mangelen på den.

Alle fotografier som inngår i Letters Sent from Heaven er nye trykk, superhøyoppløselige giclée-kopier av naturlige og kunstige snøkrystaller tatt mellom 1920- og 1940-tallet.

En versjon av denne utstillingen har tidligere blitt vist ved KTH R1 Energiscenen, som del av programmet til Dome of Visions og Riga Art Space i Latvia.

Den 9. og 10. september vil fire verdenskjente japanske ikoner bli bragt sammen i en unik transdisiplinær serie av arrangement som – ved å omfavne flyktigheten i tåke, liv, kropp, lyd og lys – involverer tåkeskulpturer, en legendarisk syntheziser-komponist og et danseikon.

Fujiko Nakaya, Ukichiro Nakayas datter, er blitt invitert til å produsere to av sine anerkjente, stedsspesifikke tåkeskulpturer i Oslo. Den ene kan oppleves på takterrassen til det nye Nasjonalmuseet 9. september når det der inviteres til åpen dag. Samme dag arrangeres også seminaret Letters Sent from Heaven i Mellomstasjonen. På kvelden blir Nakayas skulptur en del av forestillingen a•form, sammen med komponisten Ryuichi Sakamoto og den nyskapende danseren, Min Tanaka. Lysdesigneren for eventet er kunstneren Shiro Takatani.

Dagen etter inviteres publikum til innvielse av Nakayas andre tåkeskulptur i Ekebergparken. Denne vil vises ut september.

Ukichiro Nakaya, Letters Sent from Heaven, 2017

Ukichiro Nakaya var en forsker som produserte observasjoner som kan benyttes som både vitenskapelige bidrag så vel som kunstneriske. Hans datter, som har vokst opp med en intim forståelse av hans arbeid, utviklet seg til å bli en kunstner som tar vitenskapen i bruk i sitt arbeid og som syntetiserer naturfenomen.

Fotografiene som er inkludert i Letters Sent from Heaven ble først vist ved Sapporo International Art Festival i Japan kuratert av Ryuichi Sakamoto. I Oslo har Sakamoto komponert musikk for Fujiko Nakayas verk, som vil framføres i hennes tåkeskulptur. Syklusen begynner og slutter dermed i Oslo adskilt med 69 år.

Samarbeidet er initiert av Oslo Kunstforening og utviklet sammen med Ultima, Statsbygg, Nasjonalmuseet, Dansens Hus og Ekebergparken. Kurator for prosjektet er Marianne Hultman, kunstnerisk leder ved Oslo Kunstforening.

Samarbeidet er laget innenfor parolen Oslo Kunstløype, et byutviklingsprosjekt som har som mål å synliggjøre samtidskunstinstitusjonene mellom Ekeberg og Tjuvholmen.

De fotografiske printene ble produsert av Creative City Sapporo International Art Festival Executive Committee. Den reisende utstillingen er produsert i samarbeid med Kaga City og Nakaya Ukichiro Foundation med generøs støtte fra The Japan Foundation.

Oslo Kunstforening har mottatt generøs støtte fra Kulturrådet, Oslo kommune og URO.