17.01.08 — 10.02.08
Multiple Choices: All of the Above

Oslo Kunstforening åpner Mangfoldsåret med utstillingen Multiple Choices: All of the Above, med kunstnere fra Brasil, Japan, Norge og Sverige.

I dag arbeider flere og flere kunstnere i grupperelaterte prosjekter der geografiske grenser eller kulturelle ulikheter ikke lenger utgjør noe hinder. Utstillingen tar opp spørsmål som berører kulturelt mangfold, verdensperspektiv og meningsutveksling i samtidskunsten. Danger Museum startet i kjølvannet av 1990-tallets relasjonelle estetikk, som et lavbudsjett, nomadisk galleri, der både kunstnere og andre stilte ut. Alex Villars performancevideoer kan ses i lyset av Gordon Matta Clarks arkitektoniske inngrep, men også i den interaktive, kroppslige praksisen som ble utviklet i Brasil på 1950- og 1960-tallet. Ana Linnemann, som arbeider med forskyvinger av hverdagslige objekter, har laget stedsspesifikke skulpturer som integreres i gallerimiljøet. Danger Museums, Linnemanns og Villars kunstnerskap har blitt påvirket og utviklet av de skiftende geografiske og kulturelle miljøer som de har beveget seg i. Danger Museums medlemmer bor i Oslo og Tokyo og det innebærer at de som oftest treffes på et tredje sted for å arbeide med sine prosjekter. Stedene de besøker i sammenheng med ulike atelierstipender og selve reisen er utgangspunktet for deres arbeider. Villars arbeider har blitt utviklet både utenfra den kulturelle bakgrunnen han har fra Brasil, men også ut fra de erfaringer han har etter 15 år i New York, der han inngår i et internasjonalt diskursivt kunstmiljø. Etter å ha bodd flere år i New York arbeider Linnemann nå i Rio de Janeiro.