Inger Johanne Grytting

Nye arbeider

10.03.16 — 10.04.16
Inger Grytting, Nye arbeider, 2016

Oslo Kunstforening er veldig glade for å presentere en utstilling med Inger Johanne Grytting.

Hovedelementet i Inger Gryttings tegninger og malerier er streken. Den dras med blyant eller pensel og følger ofte et spalteformat. Hver arbeid begynner i øvre venstre hjørne for så å gå nedover og begynne på nytt i neste spalte.

Hver strek er unik, den bærer med seg kroppens tyngde, armens bevegelse over flaten, penselens trykk. Grytting har selv beskrevet det som meiselens repetitive skår i en tredimensjonal materie. Hun studerte skulptur ved the New School på slutten av 70-tallet.

Gryttings malerier er først grunnet med en farge som legges med bred pensel. En tynn pensel, alltid samme type pensel, brukes deretter til å legge linje etter linje fra øvre venstre hjørne og nedover. Den repetitive bevegelsen kan virke enkel, nesten mekanisk, ikke forestillende eller abstrakt.

Men strekene er ikke abstrakte. De er konsentrat av fysiske erfaringer, en slags avskallede, uoversettbare dagboknotater. De kommuniserer på lave frekvenser og fungerer som projeksjonsflater for våre egne erfaringer.

Inger Grytting, Nye arbeider, 2016

Utstillingen ved Oslo Kunstforening fokuserer på maleri men vil også inkludere tegning.

Onsdag den 16. mars holdes en samtale mellom Inger Grytting og Joakim Borda-Pedreira med start kl. 18.

Joakim Borda-Pedreira er kunstkritiker og kurator. Han har tidligere vært kunstredaktør for Plaza Magazine (2007-2011), kurator for Festspillene i Nord-Norge (2012-2015) og var inntil nylig daglig leder for Kunstsentrene i Norge. Mellom 2012 og 2014 drev han The Boiler Room, et visningsrom for samtidskunst i Oslo. Borda-Pedreira har medvirket i et stort antall publikasjoner om kunst og design i Norge og i utlandet.

Inger Grytting, Nye arbeider, 2016

Inger Johanne Grytting er født 1949 i Svolvær og har røtter i Tromsø. Allerede i 1972 flyttet hun til New York City, hvor hun har blitt boende. Gryttings atelier og hjem på Manhattan har vært et naturlig samlingssted for besøkende norske kunstnere i mange år.