Book & Hedén

17.02.05 — 20.03.05
Book & Hedén, O Campo / The Field, 2005

Norges bidrag på 26e Bienal de São Paulo 2004

Fjorårets São Paulo biennale trakk i overkant av 900 000 besøkende og er en av verdens eldste og mest velrennomerte kunstbiennaler. Oslo Kunstforening er stolte av å kunne presentere den 26 biennalens norske bidrag også i Norge.

Utgangspunktet for O Campo / The Field er Book & Hedéns fotografier av The Field, et område på Lillehammer som i dag dyrkes som parsellhager. Fotografiene skriver seg inn i en romantisk landskapsmaleritradisjon fra I. C. Dahl og legger rammen om utstillingens estetiske nivå. Ut fra disse bildene trekker Book & Hedén linjer til et helt nettverk av politiske, biologiske, kunsthistoriske og teoretiske diskurser. Et diskursivt felt som først og fremst utspiller seg i den spesiallagde avisen Notícias de campo / News from the Field, trykket i 43 000 eks til utstillingen og gratis for publikum til å ta med seg. Avisen involverer en rekke bidragsytere som reflekterer over den romantiske landskapsmaleritradisjon, arkivet som kollektivt minne, kunstmuseets historiserende rolle, urbanisme, ”urban agriculture” eller landokkupasjon. Ett aspekt ved avisen omhandler endringsprosesser i byer knyttet til bærekraftig utvikling. Det stilles spørsmål til hva som skjer med mindre byer nært knyttet til jordbruksomgivelsene, gitt økt urbanisering, innvandring og nye befolkningsgrupper. Når innbyggerne gradvis mister de gamle båndene til det omkringliggende landskapet, konfronteres verdier fra det gamle jordbrukssamfunnet - som eierforhold - med nye former for kultivering - som parsellhagedyrking.

Book & Hedén, O Campo / The Field, 2005

Book & Hedén jobber med sosiale og politiske problemstillinger, enten de gjør bruk av fotografi, video, lyd eller avisreportasje. Men der avisen News from the Field virker langt utenfor kunstinstitusjonens rammer, spiller utstillingen i seg selv direkte på kunstmuseets rolle som kollektivt minne. Kunstnerne har gjort lydopptak fra Lillehammer Kunstmuseum som avspilles i Oslo Kunstforening under utstillingsperioden. I det øyeblikk det lages kunst, er kunsten del av arkivet kunstmuseet forsøker å bevare.

Book & Hedéns arbeid er blant annet kjent fra utstillingen Midlertidige Utopier på Museet for Samtidskunst i 2003, et samarbeid med Makt- og demokratiutredningen, i tillegg til diverse andre prosjekter i inn- og utland, som Venezia Biennalen (Utopia Station) i 2003.

Utstillingen er støttet av Utenriksdepartementet, Kultur- og kirkedepartementet, Norsk Kulturråd og Office for Contemporary Art (OCA).