11.09.10 — 03.10.10
Sparebankstiftelsen DnB NOR stipendutstilling 2010

El Parche; Herman Mbamba, Olga Robayo, Marius Wang, Silje Linge Haaland, Ann Cathrin November Høibo, Jumana Manna og Parallellaksjonen; Leander Djønne, Anders Dahl Monsen

Sparebankstiftelsen DnB NOR stipend på 100 000 kroner tildeles Ann Cathrin November Høibo for verket Preparation for a Masterpiece.

"Kunstneren bruker konkrete gjenstander, og besitter stor komposisjon -og materialfølelse. Verket kan oppleves både som oppriktig og gåtefullt, intimt likefullt eksponerende; et verk som inviterer til involvering. Verket kan åpenbart ses i lys av 50- og 60-tallets materialkunst, uten at det reduserer verket til referansekunst eller gjør det datert. Juryen berømmer kunstnerens metode, verkets kompleksitet og vitalitet."

Juryformann er Erlend Høyersten, direktør ved Kunstmuseene i Bergen. Øvrige medlemmer er Anders Bjørnsen, avdelingsdirektør i Sparebankstiftelsen DnB NOR, Lotte Konow Lund, billedkunstner, Marianne Hultman, intendant i Oslo Kunstforening og Kjetil Røed, kritiker.

Oslo Kunstforening har siden 1986 delt ut et kunststipend, takket være støtte fra Sparebanken Oslo og Akershus. Som en del av stipendet har kunstneren fått tilbud om å holde separatutstilling i Kunstforeningen, og flere unge kunstnere har på denne måten fått vise frem arbeidene sine.

Fra og med 2008 har Sparebankstiftelsen DnB NOR i samarbeid med Oslo Kunstforening delt ut et stipend på 100 000 kroner til en nyetablert kunstner.

Omvisning i utstillingen
Lørdag 18. september 2010

Silje Ling Haalands performance vises lørdag 18. september, 25. september og 02. oktober kl. 13-14.

LOFT
Parallellaksjonen; Leander Djønne, Anders Dahl Monsen

Parallellaksjonen har dokumentert prosjektet The Great Escape (Stange), som fant sted i et skogholt i Stange utenfor Hamar 17.-22. august. Sommerskolens "lokaler" ble bygget som paviljonger i trestammene. The Great Escape (Stange) tok for seg temaer som tapte sivilisasjoner, forsvunne landskap, glemte språk, prehistorisk arkitektur og frigjørelse fra nedfelte kulturelle og politiske dogmer eller ideologier.

Med utgangspunkt i Parallellaksjonens tidligere prosjekter som blant annet har basert seg på individets ønske om frihet og maktapparatets kunnskapsproduksjon, forsøkte de finne en sammenheng mellom sosial og teoretisk potens høyt hevet over Hedmarkens skogbunn. Prosjektet involverte over 40 mennesker totalt, og baserte seg på en idé om det kollektive, og at kroppen og de fysiske omgivelsene må aktiveres for at en politisk prosess skal kunne igangsettes.

I The Great Escape (Stange) var det nødvendigheten av å bygge stedet og situasjonen med egne hender som skapte denne følelsen av prekær, politisk virkelighet. Det lå en underliggende eskapisme i dette prosjektet som var nødvendig, da alle budskap de vanligvis mottar preges av konsumets diktatur. For å kunne overskride denne traumatiske situasjonen ville Parallellaksjonen oppnå en ekstrem tilstedeværelse, en vitalitet og potens som skapte frigjørende muligheter for individet og gruppen som helhet.

SAL 1
Ann Cathrin November Høibo

"Jeg er en materialist og hardt rammet av populærkulturen. Og jeg dømmer andre etter utseendet."

Ann Cathrin November Høibo bruker gallerirommet som sitt atelier. De ferdigstilte elementene som inngår i hennes verk har hun arbeidet fram over lang tid mens de nye blir utført med en ekspressiv og intuitiv tilnærming. Ved å være lojal mot tilfeldigheter og feil oppstår uventede løsninger og nye sammensetninger. Tematisk kretser Høibos verk omkring feministisk inspirert kritikk av de samfunnsmessige kreftene som er med på å forme oss, som for eksempel moter, kroppsidealer, krav om vellykkethet og tilpassing. Hennes installasjoner og skulpturer kretser rundt spørsmål som forfall, forfengelighet og forførelse. Samtidig er Høibo opptatt av den formale siden av selve kunstproduksjonen, der hun vil diskutere kunsten og kunstnerens plass i samfunnet. Ann Cathrin November Høibo forholder seg både kritisk og tilsluttende til de virkemidlene som står til disposisjon i hennes arbeider.

Silje Linge Haaland

The opposite of wind is not water kan være det som var igjen etter at alt annet var utslettet. The remains, om dere forstår. Noen kom til et sted og dette var the only remains. De som fant det prøver å holde det i live, ved å tilføre luft. Fordi de som fant det tror på luft, og derfor sirkulasjon og alt som går rundt fort og skaper mer luft, eller vind. De tok med seg alt som var igjen. De bar det i hendene, men det tyngste som lignet på en dykker måtte den sterkeste bære på ryggen. Etterpå, da de kom tilbake sa de alle sammen: It was wonderful, it was a wonderful city, it did not exist.

Arbeidene til Silje Linge Haaland knytter seg ofte til lyd, men hun bruker ikke instrumenter eller andre redskaper til å lage lydene av musikk. Instrumentene brukes til å skape skulpturelle bevegelser. Lyd er allikevel sterkt tilstede i bevegelsene og performancen. Det momentane tapet av kontroll over mening når normalitet forvandles til noe absurd er det viktigste virkemiddelet i hennes prosjekter, fordi det berører generelle emner om underbevissthet og mentale prosesser som er avgjørende for enhver menneskelig aktivitet, og for enhver forandring i den.

SAL 2
El Parche; Herman Mbamba, Olga Robayo, Marius Wang

Med arbeidet RE-Source har El Parche intervenert midtrommet på Oslo Kunstforening med ulike estetiske uttrykk hvor de ser nærmere på, og revurderer forholdet mellom kapital og natur. Ved å applisere maleri, skulptur, video, annet billedmateriale, samt lukt, har El Parche skapt et dempet kontemplativt verk med en nærmest sakral fremtoning. Arbeidet trekker referanser til allerede tapte eller utrydningstruede sivilisasjoner som innehar en urkunnskap i forholdet mellom menneske og sine omgivelser. Sett i forhold til dagens situasjon med hyperkonsum, utarming av naturforekomster, forurensing og naturkatastrofer, skaper El Parche med arbeidet RE-Source et rom for å revurdere status quo.

Kunstnergruppen El Parche har siden 2005 utviklet en arbeidsform hvor diskusjoner rundt kunstnerrollen, sosiopolitiske problemstillinger samt ulike estetiske uttrykk manifesteres i deres arbeider. I krysningspunktet mellom skulptur, installasjon, maleri og fotografi finner gruppen grobunn for å utvikle verk som undersøker disse aspektene. El Parche tar alltid utgangspunkt i den stedspesifikke rommet og arkitekturen hvor verket skal utfoldes, og en fundamental forutsetning for kunstnergruppen er å resirkulere materialer, bilder, tekster og ideologier. Ved å appropriere og kombinere denne informasjon i arbeidene genereres det rom for å oppleve, diskutere og forstå ulike estetiske erfaringer.

SAL 3
Jumana Manna

"The Umpire Whispers, "Please Play" is an exploration of the intimacy that arises between a swimming coach and his athlete. The title, taken from the novel Infinite Jest by David Foster Wallace, depicts a scene where the protagonist - a young and promising tennis player - is relating "a really unpleasant dream that had been recurring nightly and waking me up in medias for weeks and was beginning to grind me down and to cause some slight deterioration in performance and rank…"

In the film the athlete meets with her coach at the Wingate Institute of Sport five years after having quit competitive swimming. This is where their meeting took place in 2006 during the national champion-ships. The swimmer, now artist, requests to recreate a frequent situation during championships where the coach gives the athlete a massage and the athlete massages him in return and they discuss the performance, difficulties and character of the swimmer."