12.11.11 — 18.12.11
Sparebankstiftelsen DnB NOR stipendutstilling 2011

Oslo Kunstforening og Sparebankstiftelsen DnB NOR inviterer til stipendutstilling og utdeling av et kunststipend til en nyetablert kunstner.

Stipendutstillingen vil vise arbeider av kandidater som er valgt ut av en jury. Én av disse vil under åpningen få tildelt et kunststipend på 100 000 kroner fra Sparebankstiftelsen DnB NOR.

I årets stipendutstilling medvirker Mohamed Ali Fadlabi, Jorunn Hancke Øgstad, Hanne Grieg Hermansen, Kaia Hugin, Karen Nikgol.

Disse er av juryen blitt plukket ut fra en gruppe på 20 kunstnere som ble invitert til å levere inn sine portfolier. Utstillerne har mottatt 10 000 kroner hver til utstillingsproduksjonen.

Sparebankstiftelsen DnB NOR stipendutstilling 2011

Prisen tildeles Kaia Hugin for verket The Treehugger (Motholic Mobble part 6).

"Kunstnerens performancebaserte videoarbeid er fotografisk utsøkt. Klipping er enkel, men dynamisk og presis. Kunstneren, som innehar hovedrollen selv, spiller med et nærvær som gir situasjonen tyngde og klarhet. Kunstneren viser tydelig at hun stoler på den enkle performative handlingens egen autoritet, noe som også understøttes av verkets diskrete lydspor: det eneste vi hører er dempete lyder av trær som blåser og bark som knitrer. Juryen mener at videoarbeidet som her stilles ut er distinkt og formmessig meget overbevisende."

Juryen

Juryformann er Erlend Høyersten, direktør ved Kunstmuseene i Bergen.

Øvrige medlemmer er Anders Bjørnsen, avdelingsdirektør i Sparebankstiftelsen DnB NOR, Lotte Konow Lund, billedkunstner, Marianne Hultman, intendant i Oslo Kunstforening og Kjetil Røed, kritiker.

Bakgrunn

Oslo Kunstforening har siden 1986 delt ut et kunststipend, takket være støtte fra Sparebanken Oslo og Akershus. Som en del av stipendet har kunstneren fått tilbud om å holde separatutstilling i Kunstforeningen, og flere unge kunstnere har på denne måten fått vise frem arbeidene sine.

Siden 2008 har Sparebankstiftelsen DnB NOR i samarbeid med Oslo Kunstforening delt ut stipend på 100.000 kroner till Ellisif Hals og Susanne Skeide (2008), Ignas Krunglevicius (2009) og Ann Cathrin November Høibo (2010).