16.11.17 — 17.12.17
Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling 2017

Oslo Kunstforening og Sparebankstiftelsen DNB har gleden av å invitere til stipendutstilling for tiende år på rad. I årets utstilling medvirker Bente Louise Aas, Bjørn Mortensen, Emilija Škarnulytė, Ingrid Eggen og Roderick Hietbrink.

Sparebankstiftelsen DNBs kunststipend 2017 gis til Emilija Škarnulytė. Škarnulytė mottar et kunststipend på 175 000 kroner.

Den kunstfaglige juryen kommer med følgende uttalelse: "Årets prisvinner behersker mediet sitt til det fulle, og tegner opp et mytologisk landskap i en formmessig sterk videoinstallasjon. Gjennom digitale modellerings- og bildebehandlingsteknikker skaper hun scener som ikke har vært sett før, kombinert i en medrivende montasje. Et lydbilde basert på opptak gjort på location forankrer videoen i en kroppslig opplevelse av steder som er bygget for å utvide grensene for menneskelig erfaring og kunnskap, men som fremstår som folketomme og fremmede. Sirenomelia viser monumentale menneskeskapte apparaturer og instrumenter, og vever dem sammen til en installasjon som er både aktuell og tankevekkende".

Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling 2017

Stipendutstillingen er ifølge tidligere stipendmottakere med på å løfte frem viktige, kanskje ennå ikke offentlig synlige aktører hvert år:

"For oss har stipendet vært en faglig anerkjennelse av vår måte å arbeide på. Økonomisk har det hjulpet oss å realisere flere prosjekter," sier Andrea Bakketun og Christian Tony Norum, som mottok stipendet i 2015.

Fjorårets mottaker av stipendet, Tor Børresen, sier at mottakelsen er en god bekreftelse på at ens eget arbeid blir anerkjent som meningsfullt:

"Å få være med betyr at man får vist sine arbeider i en kontekst hvor nåløyet er smalt. Penger gir muligheter og stipendet blir ført tilbake inn i kunstproduksjonen."

Både duoen Bakketun og Norum og Børresen er aktuelle med separatutstillinger hos Oslo Kunstforening i løpet av våren 2018 som følge av å ha mottatt stipendet.

"Separatutstillingen som kommer nå i januar er et viktig steg for oss begge. Det er en ære å få stille ut i Oslo Kunstforening, med all historie som ligger der, det profesjonelle miljøet og eksponeringen det gir vårt kunsteriske arbeid," sier Bakketun og Norum.

Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling 2017

Juryleder er Sabrina van der Ley, avdelingsdirektør samtidskunst, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. Øvrige medlemmer er Jan Christensen, billedkunstner, Marianne Hultman, kunstnerisk og daglig leder i Oslo Kunstforening, Steffen Håndlykken, billedkunstner og direktør i 1857 og Arve Rød, kritiker og skribent.

Bakgrunn

Oslo Kunstforening har delt ut stipend med støtte fra Sparebanken Oslo og Akershus siden 1986. Sparebankstiftelsen DNBs stipend har blitt delt ut siden 2008.

Tidligere mottakere inkluderer: Ellisif Hals og Susanne Skeide (2008), Ignas Krunglevicius (2009), Ann Cathrin November Høibo (2010), Kaia Hugin (2011), Marie Buskov (2012), Sandra Mujinga (2013), Ingrid Lønningdal (2014), Andrea Bakketun og Christian Tony Norum (2015), Tor Børresen (2016).