12.12.19 — 19.01.19
Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling 2019

Oslo Kunstforening og Sparebankstiftelsen DNB inviterer til stipendutstilling for tolvte år på rad i 2019.
 Årets tre medvirkende kunstnere er Wendimagegn Belete, Kamilla Langeland og Germain Ngoma.

En utstillingsvandring med kunstnerne vil finne sted onsdag 8. januar kl. 15.

Årets juryleder er Behzad Farazollahi, billedkunstner og grunnlegger av MELK. Øvrige jurymedlemmer er Randi Grov Berger, billedkunstner og grunnlegger av Entrée; Marianne Hultman, kunstnerisk og daglig leder v/ Oslo Kunstforening; Mike Sperlinger, skribent, kurator og professor i skrivepraksis ved Kunsthøgskolen i Oslo og Elise Storsveen, billedkunstner.

Sparebankstiftelsen DNBs kunststipend 2019 tildeles Germain Ngoma for verkene Ladle and Runner (2019) og Licking Sticks (2015-2017). Stipendet har en verdi på 200 000 kroner.

"Den prosessbaserte tankegangen bak kunstnerens arbeider og deres distinkte, men også eksperimentelle uttrykk har vært avgjørende elementer bak juryens valg av årets prisvinner. Det er i stor grad i artikuleringen av gjenstandenes verden og et eksistensielt tomrom, i tillegg til å anerkjenne et objekts mulighet til å overskride sine egne visuelle grenser for å bli noe annet eller å ta tilbake sin autonomi, som overbeviser oss. De utstilte skulpturene som viser til sin egen tilblivelse, oppsummerer et kontinuerlig eksperimentelt arbeid som Germain Ngoma har finjustert over lengre tid."
– Juryens uttalelse

Wendimagegn Belete

I arkivene til tre av Etiopias hovedteatre (Enat Alem Tenu, Emeye Biretuwa og Wa Anchi Adwa) har Belete samlet fotografisk dokumentasjon av teateroppsetninger, som dateres tilbake til 1955.

Fotografiene viser historien om teatrenes ideologiske skifter parallelt med de ulike regimene i Etiopia, og teaterets rolle som et propagandaverktøy. Det etiopiske nasjonalteatret ble opprinnelig gitt navnet Cinema Marconi under den italienske okkupasjonen av Etiopia. I 1955 ble navnet endret og teateret ble oppkalt etter den tidligere keiseren av Etiopia, Haile Selassie I, før det ble tatt over av den kommunistiske regjeringen. De siste 27 årene har teateret blitt drevet av the Revolutionary Democratic Front.

Belete har satt sammen en collage av utvalgte deler fra manuskripter, trykket propaganda og originale teaterkostymer. Scener fra arkivfotografiene gjenskapes av unge skuespillere og tradisjonell Azmari-sang fremføres av populære etiopiske musikere. Dette materialet vises på et bakteppe bestående av digitalt gjenskapte monumenter, landskap og arkitektur, som skaper et stadig skiftende teatralsk tablå av ulike ideologier ved bruk av teatralske påfunn som refererer til agitprop- teater, propaganda og fremmedgjøring, som kjent fra brechtiansk teaterteknikk. Sammenstillingen av materialet er designet for å parallelt vise tilblivelsen av historisk og kulturell identitet. Det er vesentlig at filmen ikke er kronologisk og ikke presenterer en sammenhengende fortelling, noe som medfører at enhver konvensjonell tidsfølelse kan kollapse når som helst. Muligens kan dette best forstås som et forsøk på å lagvis forene en oppstykket historie gjennom tid.

Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling 2019

Wendimagegn Belete (f. 1986, Etiopia) bor og arbeider i Oslo. Han har fullført en MFA ved Kunstakademiet i Tromsø og studier innen kreativ skriving ved Universitetet i Tromsø (2017), samt en BFA ved Alle School of Fine Art and Design ved Addis Ababa University, Etiopia (2012). Belete arbeider innen en rekke medium, inkludert video, maleri, foto, tekst og funnede materialer. Hans arbeider tar ofte for seg historie og identitet basert på hans etiopiske bakgrunn. Belete har nylig deltatt i utstillinger ved Akershus Kunstsenter (2018-19), Østfold Kunstsenter (2018); LNM, Oslo (2018); Høstutstillingen v/ Kunstnernes Hus, Oslo (2018) og Lofoten International Art Festival (2017). Fremtidige separatutstillinger finner sted ved Nasjonalmuseet i Etiopia, Addis Ababa (2020); Small projects, Tromsø (2020) og LNM (2020). Belete hadde atelier i Oslo Rådhus 2017-2019.

Kamilla Langeland

What is the sound of ice melting, trees burning, birds dying
The sound of extinction, not being born, out of existence
What is the sound of wealth, the sound of power, the sound of privilege

Silent notes

Injustice might sound like the highest pitch from a screaming hawk, or the deep growl from a full grown polar bear

The sound of ignorance is orchestrated by deniers and liars driven by money and power

Ego notes

The sound of inequality is a screaming mob of people fighting for what they believe is right

It is the sound of desperation, hopelessness and sabotage

Lonely notes

Withdrawing into the woods

Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling 2019

Kamilla Langeland (f. 1989, Kongsvinger) bor og arbeider i Lillehammer. Hun er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo og Kunstakademiet i Bergen. Langeland har nylig hatt separatutstillinger ved Entrée, Bergen (2019), Noplace, Oslo (2018), MELK, Oslo (2018) og Hordaland Kunstsenter (2015). Hun har også stilt ut ved OSL contemporary, Oslo (2019); Henie Onstad Kunstsenter (2018), CCCOD Tours, Frankrike (2017) og Kunstnernes Hus (2016). Fremtidige separat- og duoutstillinger finner sted ved MELK og QB Gallery, Oslo; sistnevnte sammen med Sjur Eide Aas. Langeland og Aas er grunnleggerne av det kunstnerdrevne visningsstedet Hypha og er i år tildelt Jakob Weidemann Kunstnerbolig og Atelier Ringsveen for 2019-2020.

Germain Ngoma

Ngomas verk inverterer metallstøping, fra fabrikasjonsprosessen tilbake til ritualet, og fremkaller alkymiens mysterier.

I Ladle and Runner brukes gjenvunnet aluminium og det refereres åpenlyst til prosessen med å bearbeide metall: smelte ned skrapmetallet, tappe med øser, fylle fra diglene og løperne (eller passasjer), for så å la det flytende metallet fylle formene. I hver av disse skulpturene kan vi se dens utvikling mot og endelige opphøyelse til et raffinert og betydningsfullt objekt.

Likeledes er Licking Sticks basert på en dyppeprosess der stålstenger dyppes ned i digelen, for å teste smeltet metall. Det smeltede metallet fester seg til stålstengene hvis ikke det er ferdig. Lagene på hver stang er gradvis bygget opp ved å dyppe gjentatte ganger. Ngoma har også her brukt metallstøpeprosessen som sitt materiale. Han har polert de mange lagene av bronse som er avsatt på enden av stålstengene, for å avgrense og forvandle deres status fra et biprodukt til gjenstand for undring og skjønnhet.

Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling 2019

Germain Ngoma (f. Zimbabwe, oppvokst i Zambia) bor og arbeider i Oslo. Ngoma er faglært støper og arbeidet som selvlært kunstner før han reiste fra Zambia for å studere kunst og håndverk ved Kunsthøgskolen og senere ved Kunstakademiet i Oslo. Ngoma har en lang utstillingshistorikk, blant annet ved Astrup Fearnley (1996), Henie Onstad Kunstsenter (1987) og Stadtgalerie Saarbrücken (1989). Han har en eksperimentell praksis innen flere ulike medium og har vært lærer ved Kunstakademiet i Oslo i en årrekke, i dag fungerende som verksmester i skulptur/støp. Han har vært instrumentell i grunnleggingen av Norad-støttede workshops i Zambia, hvilket har resultert i at flere unge Zambiske kunstnere har tatt sine kunststudier i Oslo.

Bakgrunn

Oslo Kunstforening har delt ut stipend med støtte fra Sparebanken Oslo og Akershus siden 1986. Sparebankstiftelsen DNBs stipend har blitt delt ut siden 2008.

Tidligere mottakere inkluderer: Ellisif Hals og Susanne Skeide (2008), Ignas Krunglevičius (2009), Ann Cathrin November Høibo (2010), Kaia Hugin (2011), Marie Buskov (2012), Sandra Mujinga (2013), Ingrid Lønningdal (2014), Andrea Bakketun og Christian Tony Norum (2015), Tor Børresen (2016) og Emilija Škarnulytė (2017) og Eirik Sæther (2018).

Oslo Kunstforening er støttet av Oslo kommune og Kulturrådet.