Åpent i dag 12 — 16
Gratis inngang
Åpent i dag 12 — 16
Gratis inngang

Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling 2023

16.11.23 — 28.01.23
Linda Lamignan, ABEDE, 2023. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Linda Lamignan, ABEDE, 2023. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Oslo Kunstforenin har gleden av å ønske velkommen til Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling 2023. Årets utstillere er Damien Ajavon, Kåre Aleksander Grundvåg og Linda Lamignan.

Årets stipendutstilling er den sekstende i rekken, er en begivenhet som gjennom årenes løp er blitt en viktig institusjon i kunst-Norge. 19 kunstnere har så langt mottatt stipend, og 75 kunstnere har deltatt i utstillingen.

Oslo Kunstforening er stolte av sitt mangeårig samarbeid med Sparebankstiftelsen DNB om den årlige utstillingen, som er mer enn en konkurranse om et stipend. Utstillingen holder hvert år et høyt faglig nivå og løfter frem aktuelle kunstnerskap, både etablerte og nyere, til en bredere offentlighet. 

Årets tre utstillere representerer ulike praksiser og jobber i forskjellige uttrykk som strekker seg fra tekstil til video, performance og skulptur, men juryen ser likevel flere overlappende orienteringer og interessefelt.

"Et fellestrekk er en orientering om spørsmål knyttet til opprinnelse, økologi og historiefortelling, og hvordan tradisjonell kunnskap og håndverk kan leses i en samtidig kontekst. Juryen har stor tro på at også årets utstilling vil både utfordre oss som betraktere og utvide våre perspektiver."
– Elise Storsveen, juryleder og billedkunstner

Sparebankstiftelsen DNBs stipend 2023 tildeles Linda Lamignan for arbeidet ABEDE (2023).

Damien Ajavon

Damien Ajavon er født i Paris i 1990 og er av senegalesisk og togolesisk opprinnelse. Ajavon bruker møtet mellom sin afrikanske og vestlige bakgrunn som et verktøy for historiefortellinger og utforskning.

Ajavon presenterer installasjonen Sanctuary (2023) som lar betrakteren tre inn i en beskyttende sfære. Gulvet er dekket av rosafarget tekstiler og broderier, det samme gjelder trekonstruksjonen som opptar store deler av rommet. Sanctuary beskrives som et rom i rommet, inspirert av migrantsamfunn og nomadiske koder som brukes til å navigere fremmede rom og gjøre dem til sine egne. Mønsteret i stoffet er en tolkning av det røde velurtapetet som fyller festsalen i første etasje, under Oslo Kunstforenings egne lokaler. Ajavon tolket bladmotivet som hender som utrykte bevegelse, omsorg og berøring. I utstillingsrommet henger et fotografi av Ajavon, iført forkle laget av samme stoff og med samme mønster som installasjonen, som en understrekning av at han har inntatt rommet som sitt eget og ønsker oss velkommen.

Damien Ajavon. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Damien Ajavon. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Bio

Damien Ajavon (f. 1990, Paris) bor og arbeider i Søndre Green, Noresund. Ajavon har en mastergrad fra tekstilavdelingen ved Kunsthøgskolen i Oslo (2023), og har en bachelorgrad fra The Montreal Centre for Contemporary Textiles, Montreal, Canada. Ajavon har en aktiv utstillingsvirksomhet og har deltatt i gruppeutstillinger som The Queer Gaze II, (2022), KODE, Bergen, The Excess is Ritual, Dunlop Gallery, Regina, Canada (2022), Révélations International, Biennial of Crafts and Creation, Grand Palais Ephemere, Paris (2022). Videre har de hatt separatutstillinger som Identities, Tempio del Futuro Perduto, Milano (2022) og The Wall of Hands, foajeen, Kunstnernes Hus, Oslo (2022). Ajavon mottok Norske Kunstforeningers debutantpris for verket PROTECTION OF RELICS (Black Craft Matter) (2023) på årets Høstutstilling, Kunstnernes Hus, og deltar på gruppeutstillingen I et rom, i en gåte på Nitja senter for samtidskunst (18.11-22.12.23).

Damien Ajavon, Sanctuary, 2023. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Damien Ajavon, Sanctuary, 2023. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Kåre Aleksander Grundvåg

Kåre Aleksander Grundvåg er født 1984 i Tromsø, hvor han bor og arbeider. Gjennom prosessbaserte prosjekter utforsker han former for ikke-menneskelig arkitektur. Materialeksperimentering, biomimetikk og tradisjonell kunnskap inngår som elementer i praksisen, med kystlandskapet i Nord-Norge som referanseramme.

I installasjonen It Looks Like You Belong Here (2023) presenteres vi for skulpturelle objekter som endrer karakter og form underveis i utstillingsperioden. De er frembragt av jord, leire, bakterier, vegetasjon, mose og alger. Grundvåg samler og flytter jord og leire som blir blandet med sand og deretter bearbeidet ved hjelp av 3D-printing. Dette er levende organismer som samhandler og påvirker hverandre. Lydbildet er hentet fra et av de mobile fuglehotellene Grundvåg har skapt som hekkeplass for den utryddingstruete Krykkja, måkearten som dominerer bybildet i Tromsø til stor forargelse for mange innbyggere. Slik bruker Grundvåg utstillingsrommet som en tankevekkende påminnelse om komplekse og sårbare økosystemer.

Kåre Aleksander Grundvåg. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Kåre Aleksander Grundvåg. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Bio

Kåre Aleksander Grundvåg (f. 1984, Tromsø) bor og arbeider i Tromsø. Grundvåg er utdannet ved Kunstakademiet i Tromsø og er i dag stipendiat i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Universitetet i Tromsø, Norges Arktiske Universitet, og KMD, Fakultetet for Kunst, musikk og design, Bergen. Arbeidene hans er vist i utstillinger som Dilemma, mellom natur og mennesket, Nordover, Longyearbyen, Svalbard (2022), Grunnarbeid, Entrée, Bergen (2021), Are We Human, Format, Oslo (2021), The Ocean, Bergen Kunsthall (2021), Jeg elsker måser! En utstilling om å leve sammen, Tromsø Kunstforening (2021). Videre har han stilt ut ved institusjoner som Kunsthalle Wien, (2021), Nordnorsk Kunstmuseum (2021) og Kurant, Tromsø (2020), og deltatt på Høstutstillingen, Kunstnernes Hus, Oslo (2019) og LIAF, Lofoten International Art Festival, Svolvær (2019).

Kåre Aleksander Grundvåg, It Looks Like You Belong Here, 2023. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Kåre Aleksander Grundvåg, It Looks Like You Belong Here, 2023. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Linda Lamignan

Linda Lamignan er født 1988 i Stavanger og bor og arbeider i København. I sin praksis undersøker Lamignan hvordan opplevelsen av å flyte mellom ulike verdener knyttes sammen med landskap og kulturelle forhold relatert til Vest-Afrika og Skandinavia. Her er blant annet forbindelser til råolje og vann noe som preger begge steder.

I verket ABEDE (2023) presenteres vi for en installasjon av fire monumentale veggpaneler, et videoverk og et lydarbeid. Bakgrunnen for verket er en familiehistorie fra en landsby i Vest-Afrika, hvor varanen var en integrert del av samfunnet og ble sett på som et familiemedlem. Historien fortelles av Lamignans tante og bruddstykker av denne kan høres i lydarbeidet. Smeltet petroleumsvoks med ulike fargepigmenter preger de store trepanelene, hvor blant annet varanen er fremtredende. I verket utforsker Lamignan forbindelsene mellom varanen, råoljen, forfedrene og sin egen samtid.

Linda Lamignan. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Linda Lamignan. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Bio

Linda Lamignan (f. 1988, Stavanger) bor og arbeider i København. Lamignan er udannet fra Kunstakademiet i Oslo (BA) og har en mastergrad fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København (2019). Lamignan var nylig aktuell med separatutstillingen Together we arrived to the shore, Lagune Ouest, København (2023), og gruppeutstillingene Seeds and Souls, Kunsthall Charlottenborg, København (2023), spelling slipping ellipses, Lunds Konsthall, Lund, (2023), Contexts of Existence, Musée d’art de Joliette, Québec (2023) og Dangerous When Wet, Copenhagen Contemporary, København (2022). Lamignan er representert i samlinger som Statens Kunstfond, Danmark, Stavanger Kunstmuseum, København Kommunes Kunstsamling og Holbæk Art, Danmark.

Linda Lamignan, ABEDE, 2023. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Linda Lamignan, ABEDE, 2023. Foto: Jacky Jaan Yuan Kuo

Nominering

"Sparebankstiftelsen DNB er stolte over å samarbeide med Norges første kunstinstitusjon, og Sparebankstiftelsen DNBs kunststipend har gradvis bygget seg opp til å bli et av Norges viktigste og mest prestisjefylte stipend. Vi ser det som viktig å støtte denne utstillingen og de kunstnerskapene som presenteres."
– Anders Bjørnsen, leder av Kunst og Kultur i Sparebankstiftelsen DNB

Nominering

Jurymedlemmene nominerer tre kunstnere hver som blir invitert til å sende inn en portfolio. Det eneste faste kriteriet er at kunstnerne skal ha en tilhørighet til Norge, enten i form av bosted eller at vedkommende er norsk statsborger. Av til sammen femten kunstnere blir tre valgt ut til å delta i stipendutstillingen. 

Den årlige stipendutstillingen har blitt arrangert av Oslo Kunstforening siden 2008 med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB. Tidligere stipendmottakere er Kim Hankyul (2022), Anne Haugsgjerd (2021), Berivan Erdogan, Hanni Kamaly og Kjetil Skøien (2020), Germain Ngoma (2019), Eirik Sæther (2018), Emilija Škarnulytė (2017), Tor Børresen (2016), Andrea Bakketun og Christian Tony Norum (2015), Ingrid Lønningdal (2014), Sandra Mujinga (2013), Marie Buskov (2012), Kaia Hugin (2011), Ann Cathrin November Høibo (2010), Ignas Krunglevičius (2009) og Ellisif Hals og Susanne Skeide (2008).

Nyhetsbrev