Gavin Jantjes

The Exogenic Series (Aqua)

05.10.17 — 05.11.17
Gavin Jantjes, The Exogenic Series (Aqua), 2017

Oslo Kunstforening er stolte over å presentere nye arbeider av den sørafrikanske kunstneren Gavin Jantjes.

I Oslo, så vel som internasjonalt, er Gavin Jantjes for folk flest kjent som tidligere seniorkurator for internasjonal kunst ved Nasjonalmuseet i Oslo og tidligere kunstnerisk leder ved Henie Onstad Kunstsenter. Jantjes har fungert som en viktig meningsbærer og bidragsyter til samtidskunstscenen i Norge. Hans kjærlighet for maleriet ledet han til å kuratere An Appetite for Painting, hans siste utstilling for Nasjonalmuseet i 2014. Forskningen som lå til grunn for denne utstillingen staket vei for hans retur til atelieret og den daglige malepraksisen året etter.

Vi befinner oss i en tid hvor maleriet har ny relevans innen samtidens kulturdiskurs og utstillingspraksis. Det er derfor på sin plass at det non-figurative maleriet nok en gang kan oppta offentlighetens oppmerksomhet, ikke gjennom dets referanser eller avbildninger, men gjennom vår sensoriske lesning av en malt overflate. Arbeidene inkludert i utstillingen ved Oslo Kunstforening fungerer som katalysatorer for idéer og minner om sted, miljø samt den brede viften av ting som er formet på jordens overflate.

Gavin Jantjes, The Exogenic Series (Aqua), 2017

Gavin Jantjes har fokusert sitt arbeid på en serie bestående av fjorten større lerret med tittelen The Exogenic Series (Aqua). De non-figurative maleriene markerer Jantes’ radikale bortgang fra de politiske trykkene han stilte ut på 1970- og 1980-tallet og de poetiske maleriene han ble kjent for å produsere gjennom 1990-tallet. Denne utstillingen markerer hans andre solopresentasjon i Oslo. Hans første utstilling, avholdt ved Henie Onstad Kunstsenter i 1976, presenterte hans politisk motiverte arbeider som inkluderte kunstnerens signaturverk A South African Colouring Book (1974).

Utstillingen presenterer de håndgripelige resultatene av hans undersøkelser rundt hva som fremdeles er mulig innenfor maleriets felt etter postmodernisme og konseptualisme. De fjorten lerretene stiller et simpelt spørsmål. Er det mulig, i en tid preget av hurtig digital kommunikasjon, å hente noen mening eller tolkning fra et kunstverk som avbilder det ugjenkjennelige, og som ikke tilbyr abstrakte avbildninger eller tekst som visuell hjelp?

Oslo Kunstforening er støttet av Oslo kommune og Kulturrådet.

En samtale mellom Gavin Jantjes og Dag Erik Elgin vil finne sted i utstillingen onsdag 18. oktober kl. 18.

Gavin Jantjes, The Exogenic Series (Aqua), 2017

Gavin Jantjes har opprettholdt en utstillingspraksis over de siste tyve årene, og har utstilt sine tidlige trykk og malerier i gallerier i hele verden. Han er for tiden en av flere kunstnere inkludert i utstillingen «The Image of War» ved Bonniers Konsthall i Stockholm. Han har hatt soloutstillinger ved ICA, London; Kulturhuset, Stockholm; Göteborgs Konstmuseum, Sverige; Henie Onstad Kunstsenter, Oslo; Künstlerhaus Bethanien, Berlin, Tyskland og har blitt inkludert i tematiske utstillinger ved Hayward Gallery, Whitechapel Gallery og the British Museum i London; Havana-biennalen, Cuba; the Bronx Museum, New York; MoMA PS1, New York, USA; the National Museum of African Art Smithsonian, Washington D.C., USA; Los Angeles County Museum of Art, California, USA; Haus Der Kunst, Munich, Germany; the South African National Gallery, Cape Town og the Museuo Picasso, Barcelona, Spain. Han er representert i flere samlinger, inkludert hos Tate Modern og V&A, Storbritannia; the National Museum of African Art Smithsonian, Washington D.C., USA; the South African National Gallery, Cape Town, the Hermitage Museum, St. Petersburg, Russia og videre i flertallige private og bedrifter sine samlinger verden over.